Peugeot 308 facelift – magstarkt

Peugeot visar i dag första bilderna på ansiktslyfta 308 som innehåller små men några tydliga förändringar.

Redan för en månad sedan läckte det ut bilder på uppdaterade Peugeot 308, så dagens officiella bildsläpp är egentligen inte mycket att hänga i julgranen. Dessutom kallar Peugeot det lilla ansiktslyftet för att modellen nu presenteras som ny generation. Det tycker vi är lite magstarkt. Biltillverkarna har numera en förkärlek att kalla lätt uppdaterade bilmodeller för nya, men Peugeot tar ledningen genom att benämnda lyftet för en generationsväxling.

Hur som helst… till utseendet ser vi att Peugeot 308 årsmodell 2018 får sitt lejon placerat i grillen i stället för på huvens framkant. Peugeot kallar 308:ans nya former för djärva, men så mycket mer djärva än de tidigare formerna är de inte eftersom de flesta är oförändrade. I fronten har grillen dock fått ett subtilt rutnätsgaller i stället för enbart horisontella ribbor och nedre stötfångarpartiet möblerats om för att hysa större och bredare luftintag samt små rektangulära dimljus i stället för runda. I och med att lejonet har bytt plats har de två korta veckan mitt på huven försvunnit.

Ingen bild på interiören bjuds vi på men i-Cockpit-inredningen ska ha uppdaterats med en pekskärm som innehåller ny grafik och snabb tillgång till de mest nödvändiga funktionerna. Systemet är kompatibelt med MirrorLink, Apple CarPlay och Android Auto.

Senaste generationens förarassistansfunktioner tar plats i 308:an, exempelvis autobroms och filhållningsassistans.

Uppdaterade Peugeot 308 lanseras med flera olika bensin- och dieselmotorer som ska ha effektivare rening än tidigare. Fransmännen nämner Euro 6c-standarden, den som mer överensstämmer med verklig förbrukning och verkliga utsläpp, i sitt pressmeddelande men det är oklart om motorerna, och i så fall vilka, når upp till definitionen redan nu. De båda 130-hästarsmotorerna, bensinaren och dieseln, ska i alla fall ha sänkt sina utsläpp.

Bland drivlinenyheterna hittar vi även en nyutvecklad åttastegad automatlåda från japanska Aisin som tar plats i 308 GT. Enligt Peugeot ska den drivlinekombinationen automatlåda och 180-hästars dieselmotor skapa en sensationell körupplevelse.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!