Peugeot 308 facelift officiell – fakta och bilder

Nuvarande generation Peugeot 308 har kommit halvvägs genom livet och den franska tillverkarens bidrag till golfklassen genomgår därför en uppdatering innehållandes nya motorer och ny förarassisterande teknik.

I höst är det fyra år sedan nuvarande generation Peugeot 308 marknadslanserades och för att ha en chans att hålla konkurrenterna stången måste den nu genomgå en uppdatering. 308 modellår 2018 bjuder inte på speciellt många förändringar utseendemässigt, även om det finns några där, exempelvis att lejonet på huvens framkant har tappat greppet och halkat ned till grillen. Helt rätt placering.

Förändringarna anser Peugeot är så stora att de kallar modellen för ny. Vi sträcker oss inte så långt utan kallar den för en uppdaterad version. Tyvärr har nästan hela bilbranschen anammat sättet att kalla en modell för ny när så lite som en M4-skruv nere vid torpedväggens högra del bytts ut mot en grövre av storlek M5. Nu är 308:an förändrad på fler punkter än så – som tur är – men den är fortfarande inte en ny modell.

Förutom att lejonet har bytt plats har även grillens ribbor gjorts om och frontens nedre parti tagit nya former som ger ett sportigare utseende. Dimljusen har blivit rektangulära i stället för runda (på vissa modellversioner) och DRL-arrangemanget strax ovanför har fått en ny, horisontell utformning. Baktill registrerar ögat inga förändringar. Interiört kan vi inte heller se några speciella förändringar.

Peugeot har tryckt in en hel rad med olika förarhjälpmedel i uppdaterade 308. Bland systemen hittar vi Active Safety Brake med avståndsvarnare, adaptiv farthållare som kan, om situationen kräver det, ta bilen hela vägen ned till stillastående (endast om bilen har automatlåda, annars är det ned till 30 km/h som gäller), filhållningsassistent, trötthetsvarnare, helljusautomatik, döda vinkeln-varnare, 360-graders kameravy och parkeringshjälp.

Peugeots ingenjörer har arbetat hårt med motorernas förbrukning och utsläpp och därför kommer uppdaterade 308 med ny SRC-teknik (selektiv katalytisk reducering) som ska minska kväveoxidutsläppen (NOx) än mer.

PureTech 130-bensinmotorn har enligt Peugeot, utan att de nämner några siffror, vässats för bättre prestanda och lägre förbrukning. Motorn kombineras med en nyutvecklad sexväxlad manuell låda.

En ny BlueHDi-dieselmotor med 130 hästkrafter tar plats i 308. Motorn är tydligen digitalt designad.

En ny åttastegad automatlåda tillhör också nyheterna. Den har utvecklats av japanska Aisin och ska minska förbrukningen med upp till sju procent jämfört med den äldre sexstegade automatlådan. Denna automatlåda kan kombineras med 308 GT samt 308 BlueHDi 180.

Uppdaterade Peugeot 308 beräknas landa i Sverige i höst.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!