100521-peugeot-308-gti

Peugeot 308 GTi – inte en dag för tidig

Det var länge sedan Peugeot hade en GTI-bil i mellanklassen, men nu är det dags. Nu har Peugeot 308 förvandlats till en GTI-vagn med 200 ystra hästar och 275 starka Newtonmeter.

Det verkade ett tag som om Peugeot hade släppt alla tankar på en ny GTI-bil men nu kastar de sig in i hetluften igen med nya Peugeot 308 GTi. GTi-versionen finns endast som femdörrarsmodell och blir en självklar konkurrent till Volkswagen Golf GTI. Fransmännen har en rik GTI-historia men på senare år har det varit tunnsått med hetlevrade småbilar från Peugeot. 307:an kom som bekant aldrig i ett riktigt GTI-utförande, senaste Peugeot hade en GTI i mellanklassen var med 306:an. Nu är det tänkt att 308 GTi ska ta igen den förlorade tiden.

Det kommer att krävas en riktig kännare för att skilja GTi-versionen från den vanliga 308:an. GTi-kittet består endast av en lätt förändrar frontspoiler, en diffuserliknande bakkjol, en liten takvinge, dubbla kromade utblås och GTi-märken här och där. Man kan också känna igen den på den tio millimeter lägre markfrigången och 18-tumsfälgarna. På insidan märks GTi-versionen på fotstöd och växelspaksknopp i aluminium och en sportläderratt med platt undersida.

Kärnan i Peugeots senaste GTi-skapelse är den nya 1,6-litersmotorn som debuterar i coupén RCZ. Med variabel ventilstyrning och twinscrollturbo utvecklar motorn 200 hästkrafter mellan 5 500 och 6 800 r/min. Det maximala vridmomentet på 275 Nm finns inom spannet 1 700-4 500 r/min. Hästkraftsmässigt hamnar 308 GTi 10 hästar bakom konkurrenten Golf GTI och även i acceleration blir den frånsprungen. Peugeot uppger en 0-100 km/h-tid på 7,7 sekunder, Golf GTI fixar samma sprint på 7,2 sekunder. Fransmannen är däremot snålare och renare med en blandad förbrukning på 0,69 l/mil och koldioxidutsläpp på 159 g/km. Golf GTI vill ha 0,75 och släpper ut 178 g/km. Till skillnad från Golfen finns 308 GTi inte med någon automatisk växellåda, det blir till att trampa koppling och spaka de sex växlarna själv. Bromsa gör man med 340-millimetersskivor fram och 290-skivor bak. Peugeot säger sig ha jobbat mycket med motorljudet. De jämställer systemet med ett riktigt musikinstrument, ett vibrerande membran ger en klang som kontrolleras och förstärks i en akustisk kanal. Systemet gör också att ljudnivån på längre resor blir uthärdlig.

Peugeot 308 GTi lanseras den 10 juni hemma i Frankrike och kostar från 26 900 euro. Det är okänt när den kommer hit.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!