För ganska exakt tre år sedan uppdaterade Peugeot populära C-segmentmodellen 308 efter att i dåvarande form ha funnits på marknaden i nästan tre år. Det borde med andra ord vara dags för förnyelse i form av en ny generation, inte minst då flertalet konkurrenter har släppt sina motsvarigheter i helt nya utföranden. Några sådana exempel är Renault Clio, Seat Leon och Volkswagen Golf.
Men Peugeot tar det lugnt för tillfället, dagens 308 får hänga med ett tag till. I stället har den franska biltillverkaren, men anor från 1800-talets början då de tillverkades cyklar och kaffekvarnar, valt att modernisera modellen en aning.
Utseendet lämnas orört, men en ny blå karosskulör har tillkommit samt två nya fälgdesigner i 16 och 18 tum plus ett Black pack-tillval som gör kromlisterna på 308 svarta. Även lejonet i grillen blir svart.
Nyheterna finner vi på insidan. Det är främst i-Cockpit som har uppdaterats till att bli helt digital. Skärmen framför föraren är tio dum över diagonalen och innehåller samma gränssnitt som i exempelvis nya Peugeot 208.
Infotainmentsystemet har uppdaterats med fler samman- och uppkopplingsmöjligheter.
Motorerna som varit med de senaste åren hänger med, men 180-hästarsdiesel ser ut att ha nått vägs ände eftersom den inte finns med i specifikationerna. Det betyder att kvar finns bensinmotorerna på 110 och 130 hästkrafter, både trecylindriga på 1,2 liter medan sistnämnda kan kombineras med automatlåda, samt så klart GTi-versionen med sin 1,6-litersmaskin på 263 hästkrafter.
Dieselmotorerna, BlueHDI som Peugeot kallar dem, är 1,5-litersfyror på 100 respektive 130 hästkrafter. Den starkare maskinen går att kombinera med automatlåda.
Peugeot nämner inte något lanseringsdatum, men vi misstänker att det är kommande höst som gäller.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.