Peugeot 4008

Peugeot 4008 – ASX på franska, kapitel 1

Visste du att Mitsubishi ASX är den näst mest sålda bilen i Norge? Kanske är det därför Peugeot har valt att göra en egen version av den japanska småsuven – här är Peugeot 4008.

Det är inte första gången som Peugeot samarbetar med Mitsubishi gällande suvmodeller. Förra gången hette bilen 4007 och var i grunden en Mitsubishi Outlander, som med en annorlunda front hade maskerats som fransos. Att det inte var någon ”äkta” Peugeot lyste dock igenom med ganska stor tydlighet. Både bakifrån och från förarplats var bilarna i princip identiska.

 Nya 4008 är den siffermässiga uppföljaren till 4007, men är alltså baserad på Mitsubishi ASX i stället för Outlander. Därför är den också ungefär en halv storlek mindre än sin företrädare. 4007 och 4008 kommer också att existera parallellt, 4007 är nämligen ännu i produktion (även om den inte tagits in till Sverige sedan en tid tillbaka).

 Medan den tidigare Mitsubishi-Peugeoten 4007 knappast har rosat marknaden hittills så kanske förutsättningarna för 4008 är bättre. ASX har blivit lite av en succé för Mitsubishi, bilen är till exempel den näst mest sålda bilen i vårt grannland i väster, Norge, och dessutom har Peugeot fått friare händer med 4008.

 4008 är inte ett lika tydligt ett Mitsubishi-derivat som 4007. Både front och akter har fått en tydlig egen karaktär, medan dörrpartierna är likadana som hos Mitsubishi-kollegan. Någon interiörbild har inte Peugeot släppt ännu, men förmodligen har fransoserna även där kunnat ta ut svängarna lite mer. 4008 har fått Peugeots nya stramare formspråk, som vi tidigare sett på 5008 och 508, och visst ser bilen rätt tuff ut. 

 Under huven kommer fyra alternativ att erbjudas. Två av dessa är bensinmotorer, en på 1,6 liter, 116 hästkrafter och 152 newtonmeter samt en på 2,0 liter, 150 hästar och 198 newtonmeter. Förmodligen är den förstnämnda samma motor som vi också kan hitta under huven på Mitsubishi ASX. Dessutom finns två dieselalternativ, som också kommer att vara de motoralternativ som kommer att vara vanligast i Europa. Lilla dieseln, 1,6 HDi FAP, är på 112 hästar och 270-280 newtonmeter (med overboost). Stora dieseln, 1,8 HDi FAP, är hämtad från Mitsubishi-programmet och ger 150 hästar och 300 newtonmeter jämnt.

 Tre olika växellådor finns tillgängliga. Dieslarna kommer med sexväxlad manuell låda, medan bensinarna får nöja sig med fempetade diton. Tvålitersbensinaren går dock även att få med CVT-låda. Fyrhjulsdriftsystemet är detsamma som hos ASX med valmöjlighet mellan tvåhjulsdrift, elektroniskt styrd inkoppling av fyrhjulsdriften eller ett permanent fyrhjulsdrivet läge kallat "Lock". Några rent tvåhjulsdrivna versioner, som hos den japanska syskonbilen, kommer inte att erbjudas i Europa.

 Den publika premiären för nya 4008 kommer inte att ske förrän på Genèvesalongen i mars nästa år (två år efter att Mitsubishi ASX presenterades), och försäljningen börjar först under senare halvan av 2012. Peugeot är dock inte ensamma om att erbjuda en egen version av Mitusbishi ASX, koncernkollegan Citroën vill förstås inte vara sämre. Deras version heter C4 Aircross och den kan du läsa mer om snart, i kapitel två av ASX på franska.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!