091030-peugeot 5008 test

Peugeot 5008 – direktrapport från provkörningen

PeO Kjellström befinner sig fortfarande på en roadtrip bland provkörningar världen över. Nu är han någonstans för att köra helt nya bilmodellen Peugeot 5008. Är den någonting att ha tro? Låt oss ta reda på det!

Hallå igen PeO Kjellström! Var är du nu och vad provkör du denna gång som borde vara din sjätte provkörning på en månad eller något i den stilen?

 – Jag har tappat räkningen, men nu är det i alla fall Peugeot 5008, fransosernas första riktiga försök i MPV-klassen med en sjusitsig bil. Okej, jag vet att 308 SW går att få med sju säten men det är ju bara nödsäten, här handlar det om ett riktigt (nåja) baksäte. 807 är mer att betrakta som en buss…

Och den här känns inte som en buss?

– Verkligen inte. Det är väldigt personbilsmässigt. Peugeot har ansträngt sig med detta och gett ratten samma lutningsvinkel som i 308 vilket är 24,8 grader för att vara exakt. Den här är, för att vara en 4,5 meter lång MPV, riktigt skoj att köra. Nästan, men inte riktigt, i samma klass som Ford S-max. Det är inget dåligt betyg.

Du sa aldrig var du befinner dig. Vad är det för typ av vägar?

– Sorry. Befinner mig i vackra Annecy, fyra mil från Genève, i sol och 15 grader. Det är växlande vägtyper med en hel del bergskörning. 5008 gör inte bort sig där heller. Absolut inte.

Hur är det med användarvänligheten invändigt då?

– Tja, det är ju franskt… Skämt åsido, men det kunde ha varit enklare. Det är inte lika genialiskt enkelt att fälla ner sätesradena som det är i exempelvis Zafira. Man för stöka omkring mer, dra i olika tåtar upp och ner, lägga för brickor för att få plant lastutrymme och så vidare. Kunde ha varit enklare. Men benutrymmet och sätena i övrigt längst bak fungerar även för vuxna. Både tredje och mellersta raden går att fälla ner och det gör även högerstolen fram, alltså ryggstödet går att fälla framåt för ökad lastlängd.

– Och Rabe, det är förbaskat ljust i kupén. Nästan sex kvadratmeter glasyta omgärdar kupén.

På motorsidan då?

– Två bensinmotorer, 1,6 liter med eller utan turbo och 120 eller 156 hästar. Två dieselmotorer, 1,6 på 110 hästar och 150 hästar starka 2,0. Den mindre dieseln lär bli storsäljare, men den finns inte med här i dag.

Priser och sådant?

– Inte klara, som vanligt. Bilen börjar levereras runt årsskiftet och en gissning är att minsta bensinmotorn börjar runt 200 000 kronor.

Okej! Var bär det av nu då?

– Hem i kväll, Marcus Ericsson och Formel 1 och WTCC på teve i helgen. Gött!

Ja, det blir trevligt. Och nästa utlandssväng?

– Malmö på onsdag. Vi hörs Mattias! Trevlig helg!

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!