Peugeot Fractal officiell – tyst men ljudlig

I går avslöjad, i dag officiell. Peugeot har dragit skynket av konceptbilen Fractal, en 3,81 meter kort 2+2-sitsig roadster med delar utskrivna på 3D-skrivare, senaste generationen i-Cockpit,  två starka elmotorer och ett rejält ljudsystem.

Med sig till bilsalongen i Frankfurt om två veckor har Peugeot konceptbilen Fractal som vi redan fick smakprov på i går i form av flertalet läckta bilder. I dag har Peugeot släppt all informationen om bilen, förmodligen aningen tidigare än avsett med tanke på läckan.

Fractal är alltså en konceptbil och vi ska därför ta vissa detaljer med en nypa salt, men helhetskonceptet skulle inte skada att få se i verkligheten snart. En liten kompakt 2+2-sitsig roadster med vassa former är vad Peugeot, och många andra tillverkare, saknar i uppställningen.

Just denna konceptkärra är 3,81 meter kort, med andra ord 16 centimeter kortare än nästminsting 208. Överhängen fram och bak är väldigt korta, tillsammans 0,52 meter. Peugeot framhåller detta som en positiv egenskap för manöverbarheten i trånga städer.

På bredden mäter den 1,77 meter och när bilen ställs på en våg behöver skalan inte överstiga 1 000 kilo eftersom Fractal väger just ett ton jämnt.

Låg är den också, exakt hur låg får vi inte reda på, däremot att den har en markfrigång på mellan sju och elva centimeter. Bilen är nämligen utrustad med justerbar luftfjädring.

Trots sin litenhet ser Fractal väldigt kraftfull ut med sina utlagda skärmar, framför allt bak. Fronten domineras av den breda grillen som viker av upp mot de minimala strålkastarna. Utseendet rakt framifrån påminner en del om en leende Jokern (Batmans antagonist). Blinkersen fram är av ”flytande” typ à la Audi.

Interiört är det futuristiskt med en skandinavisk touch och inte mindre än tre färgskärmar, varav en i det lilla baksätet, som visar allehanda information om bilen och anslutna prylar. Detaljerna är många och ofta läckra. Det mest intressanta med interiören är att mer än 80 procent av den är utskriven på 3D-skrivare.

Att den ser ut som den gör på insidan, men vad som ser ut som ljudabsorberande material, beror på att Fractal är en rullande musikbox. 9.1.2-ljudsystemet med 13 högtalare och ”baslådor” i varje stols ryggstöd ska ge den rätta ljudbilden. Bilen avger också speciella ljudsignaturer vid exempelvis upplåsning och vid körning i stadstrafik för att uppmärksamma omgivningen på att ”här kommer Fractal”.

Förarmiljön är vad Peugeot kallar i-Cockpit, men kraftigt utvecklad jämfört med hur det såg ut första gången i-Cockpit fördes på tal för fem år sedan.

Drivlinan i Fractal består av två elmotorer som driver fram- respektive bakaxel. Bilen är därmed fyrhjulsdriven. Motorerna levererar 102 hästkrafter vardera, med andra ord totalt 204 hästkrafter. De får sin kraft från ett litiumjonbatteripack som är placerat i kardantunneln för låg tyngdpunkt. Lagringskapaciteten hos detta ligger på 30 kilowatttimmar (kWh) och sägs räcka för upp till 45 mils körning.Accelerationen 0-100 km/h uppges till 6,8 sekunder och från stillastående till 1 000 meter tar det 28,8 sekunder.Peugeot beskriver lilla Fractal som en eventuell förhandsvisning av en framtida coupé med elektrisk drivlina.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!