Peugeot Onyx

Peugeot Onyx är en... läcker supersportbil

29 september, då smäller det i Paris. Peugeot tar med sig en salongsbomb i form av konceptbilen Onyx. Spana in formerna och specifikationerna. Var det någon som sa supersportbil?

Peugeot ökar temperaturen inför Parissalongen senare denna månad. Man gör det i form av några få bilder och en kort videosnutt på YouTube. Allt man får se är en bil i mindre avslöjande vinklar men är man snabb med pausknappen i videon kan man – om man har tur – lyckas fånga bilen i sin helhet.

 Då ser man att det handlar om en bil med klassiska supersportbilsformer. Peugeot? En supersportbil? Är det ett skämt? Nej, det verkar onekligen inte så.

 Förutom att Peugeot tävlat framgångsrikt med snabba dieselbilar i Le Mans har man några gånger tidigare försökt sig på supersportbilar, bland annat i form av koncepten Oxia från 1988 och 907 från 2003. Förstnämnda en rejält ombyggd och breddad Peugeot 405 med V6-motor på 680 hästkrafter tack vare dubbelturbo. 907:an med sin långa huv hade en V6-motor på 500 hästkrafter och visades upp på Parissalongen för nio år sedan. Dessa båda skönheter (?) kan ses i det nedre bildgalleriet nedan.

 Peugot Onyx, som nya supersportbilen heter, sägs ha en 1,6-liters turbomotor på 250 hästkrafter. Men det gör väl ingen supersportbil? Så klart inte. Peugeot gillar det där med hybrider och Onyx gör inget undantag. Bensinmotorn är sammankopplad med en elmotor och tillsammans ska de ge över 400 hästkrafter. Exakta siffror kan vi sikta in oss på att 29 september när Peugeot drar av skynket bilen på Parissalongen.

 Tills dess får vi dras med bildgalleriet och filmen nedan, vilket vi kan stå ut med. Spännande saker väntar! Du ska kanske inte ha förhoppningar om att den går att köpa hos din lokala Peugeot-handlare till våren.

Uppdatering – Peugeot Onyx officiell 

Strax efter att denna artikel skrevs läckte officiella bilder på Peugeot Onyx Concept ut på Internet. Bara halvtimmen efter det skickade Peugeot ut all information och alla bilder vilka ni kan se i översta bildgalleriet nedan.

Peugeot berättar att konceptbilen Onyx är ritad av en norrman vid namn Per Ivar Selvaag. Karossen är i mattlackerad kolfiber men skärmar och dörrar är i något så ovanligt som koppar. Kopparn är polerad och obehandlad vilket med tidens tand ska ge en fin lyster och patina. Taket och rutorna är i plexiglas och ska vara både stöt- och reptåligare än vanligt glas.

Monstermotor på 680 hästkrafter

Kolfiber har även använts till stora delar av chassit som väger låga 100 kilo. Drivlinan i denna 4,65 meter långa, 2,2 meter breda och 1,13 meter låga bil består av en diesel-V8 på 3,7 liter som pumpar ur sig otroliga 600 hästkrafter. Denna assisteras av en elmotor på 80 hästkrafter. Tillsammans snackar vi alltså om 680 hästkrafter (förhandsuppgifterna var alltså väldigt fel) som via en sexväxlad sekventiell låda skickas till bakhjulen som mäter 20 tum på höjden och 345 millemeter på bredden. Fram är däcken mer modesta 275 millimeter breda.

Bilens vikt landar på låga 1,1 ton och vi vågar lova att prestandan är något i hästväg.

Interiört möts man av filtklädsel av återvunnen ull och bränslemätare på mittkonsolen som är av munblåst glaskristall.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!