080903-peugeot-budgetmärke

Peugeot överväger budgetmärke

Enligt den franska tidningen La Tribune har Peugeot planer på att lansera ett lågprismärke. Peugeot har tidigare uttryckt önskan om att expandera kraftigt, en uppsättning av lågprisbilar skulle vara ett stort steg på vägen.

Om man får tro fransmännen själva är Peugeot ett bilmärke vi kommer att få höra mycket mer av framöver. Så sent som i förra veckan kunde vi berätta om Peugeots stora framtidsplaner. Antalet sålda bilar ska öka kraftigt, alla segment ska fyllas och en USA-comeback finns på agendan. Nu rapporterar den franska tidningen La Tribune att Peugeot även tänker slå sig in på budgetmarknaden. Den franske kombattanten Renault har haft stora framgångar med sitt budgetalternativ Dacia, och Peugeot vill självklart inte vara sämre.

Enligt La Tribune tänker sig Peugeot ett nytt märke med lågprisbilar som byggs i Östeuropa och säljs i Västeuropa. Anledningen till att ett nytt märke ska lanseras är att Peugeot inte vill urvattna det egna märkets status. Ett tydligt definierat lågprismärke skulle dessutom göra marknadsföringen enklare. La Tribune säger ingenting om vad det nya märket kan få för namn. Det finns däremot antydningar om att Peugeot vill bringa nytt liv i ett av de märken som redan finns i företagets ägo. Ett av dessa är Talbot, märket med det extremt brokiga förflutna. När Peugeot 1978 tog över Chrysler Europe följde Talbot med på köpet. Peugeot fortsatte att sälja bilar med Talbot-emblemet ända fram till 1992 då produktionen av Talbot Express lades ned.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!