090714-peugeot-rcz

Peugeot RCZ – första smygtitten

Peugeot håller sitt löfte om att förvandla den uppskattade konceptbilen 308 RC Z till en produktionsbil. Nu är den snart här. Premiärvisningen sker i Frankfurt i september och den egensinniga 2+2-coupén börjar säljas tidigt nästa år.

 Ett tydligt tecken på att en stor bilsalong är i antågande är ett växande antal ”smygtittsbilder” som ska väcka intresset inför lanseringen av en ny bilmodell. Inför Frankfurtsalongen i september är Peugeot först ut med en sådan bild. Modellen som ska visas är ingen mindre än den uppmärksammade coupén RCZ. Peugeot bjuder på en ganska generös smygtitt i form av en hel serie bilder som visar RCZ ur väl valda vinklar, och man kan genast se att produktionsbilen blir i stort sett identisk med konceptbilen.

Peugeot vågar väl inget annat. När 308 RC Z Concept visades på 2007 års salong i Frankfurt fick den många uppskattande blickar och enligt Peugeot bestämde man sig genast för att sätta bilen i produktion. Peugeot hävdar att utvecklingen av bilen tog fart först efter att konceptbilen visades, vilket gör RCZ till en av de Peugeot-bilar som tagits fram på kortast tid, endast två år. Eftersom konceptbilen såg i det närmaste produktionsfärdig ut kan man dock ifrågasätta hur väl Peugeots hävdelser stämmer.

Enligt Peugeot har målet under utvecklingsarbetet varit att skapa en originell bil. Att linjerna från konceptbilen skulle bevaras var en självklarhet. Med namnet RCZ vill Peugeot ytterligare understryka att det är en speciell bil eftersom den är ensam i Peugeot-stallet med att inte ha en sifferbeteckning.

Några tekniska uppgifter om RCZ är inte kända i dagsläget, men om man ska gå efter konceptbilens uppgifter blir RCZ löst baserad på vanliga 308. Det innebär en totallängd runt 4,3 meter. Vikten på konceptbilen var hyfsat låga 1 200 kilo, mycket tack vare flitigt användande av aluminium och kolfiber. Bakrutan sparade också värdefulla gram då den tillverkades i plast. Hur mycket aluminium och kolfiber som blir verklighet i produktionsversionen är okänt, men 1 200 kilo kan bli något att bita i för konkurrenterna. Motorn i konceptbilen var densamma som i 207 RC, det vill säga den turbomatade radfyran på 1,6 liter som är utvecklad i samarbete med BMW. I Peugeoten hade effekten dock höjts till 218 hästkrafter. Toppfarten angavs till 235 km/h, 0-100 km/h på sju sekunder samtidigt som förbrukningen skulle vara 0,67 liter per mil. En toppversion i form av en 250-hästarsmotor kan också bli verklighet.

TV-TV

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!