090818-peugeot-rcz-officiell

Peugeot RCZ – Frankrikes svar på Audi TT

Peugeot kunde inte riktigt hålla sig till Frankfurtsalongen utan väljer att visa nya RCZ redan nu. Härmed får Audi TT tuff konkurrens från Peugeots sportcoupé som i sitt starkaste utförande bjuder på 200 hästkrafter.

När konceptbilen 308 RC Z visades på bilsalongen i Frankfurt för två år sedan togs den emot med öppna armar av såväl allmänhet som press. Därför är det inte konstigt att den produktionsfärdiga bil som vi nu ser de första officiella bilderna på är till 99 procent identisk med konceptbilen. Sällan har linjerna på en konceptbil förts över i så ren form till produktionsbilen. I Frankfurt i september får vi möjlighet att klämma och känna på bilen med händer och rumpa. För tillfället får vi dock hålla till godo med bilder och tekniska uppgifter.

Peugeot hävdar att nya RCZ är speciell nog att vara den första Peugeoten utan sifferbeteckning. Peugeot RCZ räcker kort och gott. Det kan de mycket väl ha rätt i, den sportiga 2+2-bilen har ett säreget uttryck med taket i ”dubbel bubbel-deisgn” som sträcker sig endast 136 centimeter över marken och den annorlunda profilen. Baktill avslutas karossen med en adaptiv spoiler som kan fällas upp i två lägen beroende på hastighet. Visst går det att finna likheter med Audi TT, men RCZ tar konceptet ett steg längre med flera unika detaljer som förts över från konceptbilen. De som köper en RCZ ska även ha möjlighet att sätta stor personlig prägel på bilen. Till exempel kan taket fås i kolfiberutförande, A-stolpen som övergår i C-stolpen kan fås i flera olika färger och en mängd olika fälgar kan fås i en lika stor mängd olika former och färger. Därtill kan backspegelhusen fås med kolfiberfinish.

Under det bulliga taket ska 2+2 personer få plats. Peugeot beskriver baksätet som ”tillfälligt” men att det ska gå alldeles utmärkt att använda även för vuxna. Vid behov kan baksätet fällas för att öka bagageutrymmet utöver de 384 liter som sväljs med baksätesryggarna i uppfällt läge. Som mest kan man lasta hela 760 liter. I kupén kommer vi förmodligen att känna oss hemma. Många delar hämtas från vanliga 308 även om Peugeot säger sig ha tagit fram nya och lite exklusivare material.

Även konstruktionsmässigt finns släktskap med 308. Plattformen är samma framhjulsdrivna konstruktion som bildar grund för 308, även om RCZ har fått sin sänkt med 20 millimeter, breddad med 54 millimeter framtill och 72 millimeter baktill. Därtill uppges tyngdpunkten ligga 40 millimeter närmare marken. Fjädringen har dessutom ställts in för att ge sportigare köregenskaper.

Inledningsvis blir tre motoralternativ tillgängliga. Toppversionen är en 1,6-litersmotor med dubbelverkande turbo (twin-scroll), direkt bränsleinsprutning och ventiler med variabla öppningstider och lyfthöjd som ger 200 hästkrafter och 255 Nm. En overboostfunktion ger 20 extra Nm vid behov. Med en sexstegad manuell låda klaras 0-100 km/h på 7,6 sekunder. Blandad förbrukning anges till 0,71 liter per mil och koldioxidutsläppen till 165 gram per kilometer. Peugeot säger sig dessutom ha ljudtrimmat motorn för att ge ifrån sig ett bättre ljud.

Det andra bensinalternativet är också på 1,6 liter men ger 156 hästkrafter och 240 Nm. Denna kopplas till en manuell låda i sex steg, ska dra 0,69 l/mil och släppa ut 159 gram koldioxid. Från och med sommaren 2010 erbjuds även en ny sekventiell växellåda.

Det sista motoralternativet är en dieselmotor på 2,0 liter som ger 163 hästkrafter och 340 Nm vid 2 000 r/min. Dieselbrännaren ska klara sig på 0,54 l/mil och 139 gram koldioxid per kilometer.

På Frankfurtsalongen ska Peugeot även visa RCZ i dieselhybridform som konceptbil under beteckningen RCZ HYbrid4. Framtill har RCZ Hybrid4 en 2-liters turbodiesel på 163 hk, medan bakhjulen drivs av en elmotor på 37 hk. I detta utförande blir CO2-utsläppen endast 95 g/km, trots att bilen är fyrhjulsdriven och ger totalt 200 hästar.

Peugeot RCZ når försäljningshallarna under våren nästa år. På Frankfurtsalongen får den sällskap av nya familjebilen 5008 och dieselhybriden 3008 HYbrid4.

TV-TV

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!