Peugeot RCZ Onyx – fransk-tysk specialare

Peugeots lilla käcka sportcoupé RCZ säljs både här hos oss, och runt om i Europa. Den senaste specialversionen får vi dock klara oss utan – den är bara för Frankrike och Tyskland.

Kommer ni ihåg Formel 1-stallet Onyx, som var kopplade till schweiziska sportbilstillverkaren Monteverdi och körde utan större framgångar ett par år kring 1990? Stefan ”Lill-Lövis” Johansson körde förresten för Onyx 1989. Inte för att kopplingen från Onyx Formel 1-stall till Peugeots lilla 2+2-sitsiga sportcoupé RCZ är övertydlig, men samma namn (som egentligen betecknar en typ av ädelsten) används även för den senaste specialversionen av RCZ.

Peugeot RCZ Onyx är tillgänglig med antingen en 1,6-liters rak bensinfyra på 156 hästar eller eller en mer vridmomentstinn tvåliters turbodiesel på 163 hästkrafter. Samma motorer som i vanliga RCZ, med andra ord. Det som är unikt för Onyx-versionen sitter i stället på annat håll, så som karossfärgerna Blanc Opale, Gris Sidobre, Gris Haria och Nior Perla Nera. De skulle också kunna kallas vit, grå, grå och svart, men i speciell ton, och med tunna stripes över bilen. Samtliga färgalternativ kommer också med kolfibermöstrat tak, blanka dörrhandtag och grill samt speciella 19-tumshjul i en kulör kallad Midnight Silver.

På insidan ser du skillnaderna på att Onyx-ersionen får en tvåtonsklädsel på stolar, dörrsidor och instrumentpanel, samt silverfärgade sömmar. Dessutom får versionen både komfort- och sportpaket, med bland annat ett förbättrat infotainmentsystem. Till Sverige kommer dock inte RCZ Onyx, utan specialversionen blir en angelägenhet endast för Tyskland och Frankrike. Priserna där ligger på 32 000 och 34 500 euro.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!