Peugeots lilla sportcoupé RCZ må redan ha tre år på nacken, med över 50 000 exemplar redan tillverkade. Men trots att modellen till och med har genomgått ett facelift, i fjol, har det hittills saknats en riktig toppmodell – en 1,6-litersbensinare på 200 hästar har varit det värsta du kunnat köpa en RCZ med.
Nu blir det dock ändring på det. Peugeot RCZ R kallas den nya toppmodellen, som gör debut på Goodwood Festival of Speed nu i helgen. Fortfarande är det en 1,6-liters bensinmotor under huven – men effekten har skrämts upp till hela 270 hästkrafter. Vridmomentet är 330 newtonmeter, 55 fler än i tidigare toppversionen.
Peugeot har också bantat RCZ R med 17 kilo jämfört med vanliga modellen – och bilen väger in på 1 280 kilo. 0–100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Vill du få stopp på bilen har RZC R försetts med nya 380-millimetersskivor.
Utseendemässigt ska RCZ R vara sänkt med en centimeter jämfört med vanliga RCZ. En ny spoiler bak och 19-tumshjul kompletterar looken, liksom ett gäng R- och Peugeot Sport-emblem strösslade över bilen. Nya stolar, ratt och växelspak ska bidra till en sportigare känsla interiört.
Till Peugeot-handlarna ska RCZ R komma i början av nästa år, och bilen premiärvisas som sagt i Goodwood i helgen, samt finns förstås även på bilsalongen i Frankfurt i september.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.