080829-peugeot-växer

Peugeot vill växa

Nu är det dags för det franska lejonet att växa – rejält. Peugeot har satt som mål att ha minst en bil i nästan varje segment som finns. Dessutom kan det återigen bli tal om att göra inträde på USA-marknaden.

Franska Peugeot är definitivt inte ett företag som skäms för sig. De har som mål att sälja strax över två miljoner bilar i år, vilket är strax över förra årets försäljning. Och det tänker Peugeot göra på en europeisk bilmarknad som är på tillbakagång. PSA-gruppen (Peugeot, Citroën) har å sin sida satt som mål att sälja totalt fyra miljoner bilar år 2010. Nästa år ska det säljas 3,4 miljoner bilar. PSA är milt sagt oblyga i sina prognoser, men om man får tro Peugeots vd Jean-Philippe Collin så är det inte bara tomma ord. I samtal med Automobilwoche beskriver Collin hur Peugeot ska gå tillväga för att växa sig ännu större.

Enligt Collin ligger nyckeln till expansionen för Peugeot i en breddning av modellprogrammet. I dagsläget finns det en Peugeot i 72 procent av alla segment, målet är att siffran ska vara 90 procent i framtiden. Det kan tyckas som att Peugeot redan har minst en fot i varje segment, men enligt Collin finns det ett flertal hål som behöver fyllas. Förutom produktionsversionen av 308 RC Z ska bland annat en stor MPV och en mindre kompaktsuv ansluta under senare hälften av 2009. Något luddigt talade Collin även om en helt ny sedanmodell som är under utveckling, och som ”kan bli något helt annorlunda mot hur folk tänker sig en sedan i dag”. Trots Peugeots flitiga motorsportande finns det inga planer på en renodlad sportbil. Däremot har man mycket på gång på teknikområdet. För att locka till sig miljömedvetna kunder ska Peugeot erbjuda ett diesel-hybridsystem i ett flertal modeller från och med 2011.

I intervjun med Automobilwoche gjorde Collin det även mycket tydligt att Peugeot överväger att ta sig in på USA-marknaden igen. Peugeot följer noga utveckling i USA och de möjligheter för en tillverkare av små och snåla bilar som öppnar sig i och med krisen på den amerikanska bilmarknaden. Collin understryker dock att utvecklingsmarknader såsom Ryssland och Kina är prioriterade i dagsläget och att en comeback i USA kan ligga flera år framåt i tiden.

Läs mer

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!