Foto: Teknikens Värld / Luuk van Kaathoven

Så pimpar du din Defender för äkta känsla – köp ny rost

Metallplåtar som processats för få den rätta rostiga känslan. Det är det allra senaste i bilvärlden. Företaget Heritage Custom har tagit det här med tillbehör ett steg längre.

Klassiska Land Rover Defender återuppstod som lyxig suv förra året. Den billigaste Defendern kostar 750 000 kronor, men köpa en ny Land Rover Defender kan förstås kännas lite påklistrat. För vem vill egentligen åka runt i en blänkande ny Defender – en bil som ska signalera det tuffa livet på landet?

Det finns förstås någon som tänkt på det där. Tänkt på att den allra bästa kombinationen är en riktigt dyr ny Defender som ser ut som en gammal rishög.

Eller, det kanske är att gå lite för långt.

Stylingföretaget Heritage Customs valde en väg lite mitt emellan när de byggde Valiance.

Rost på en sprillans ny bil, det brukar inte accepteras. Men här är rosten välkommen. Foto: Luuk van Kaathoven

Kan få guldpaneler

Designern Niels van Roij kom på en process som snabbade på åldrandet av de plåtar som finns på motorhuven och vid luftintaget på sidan på Defender. I stället för blänkande svart kan du nu få de detaljerna i en härlig rostig patina – riktig rost alltså.

Heritage Customs Valiance har också specialbyggda 22-tumshjul, brunt läder som matchar rostfärgen. Och för den som faktiskt vill att den nya dyra bilen ska se ny ut erbjuder designföretaget alla typer av metaller. Du kan få aluminium, brons eller till och med ett tunt lager guld på panelerna.

I fjol testade vi nya Land Rover Defender mot nästan lika nya Mercedes G-klass. Testet hittar du via länken nedan. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Heritage Customs kan också ”säkra” ett pågående rostangrepp och få processen att stanna och behålla sin patina.

Den som vill kan få ännu fler ytor med rost och till och med delar av inredningen kan fås att se rostig ut. Enligt Heritage Customs är varianter av ytfinish i det närmaste oändligt.

Ja, kanske kan det vara värt att plocka fram den rostiga bilen från 1970-talet och be Heritage Customs att stoppa rostprocessen. Och tänk vad du kan få betalt för din gamla rosthög.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Testa Teknikens Världs digitala prenumeration – få Expressen Premium på köpet