Det oberoende amerikanska forsknings- och säkerhetsinstitutet IIHS (Insurance Institute For Highway Safety) har testat 44 stycken suv- och pickupfordon hur bra de skyddar mot så kallade pisksnärts- eller whiplashskador. Påkörningar bakifrån är mycket vanliga och nackskador är den vanligaste typen av allvarliga skador i samband med bilolyckor.
Detta är första gången IIHS genomfört ett dynamiskt test med. Testet genomfördes i två steg. Först mättes stolarna upp för att bestämma nackskyddets geometri och förutsättningar för att skydda huvudet på en man av normallängd. Endast stolar med bra eller godtagbar nackskyddsgeometri gick vidare till det dynamiska krocktestet. I detta test användes en rörlig plattform för att simulera en situation där en stillastående bil blir påkörd bakifrån av ett fordon med samma vikt och som kör i 20 mph (cirka 32 km/tim).
Knappt 15 procent av de testade fordonen visade sig ha ett effektivt skydd mot whiplashskador. Pisksnärtsskyddet i Volvo XC90 topprankades av IIHS.
Testmetodiken och kriterier för utvärdering har utvecklats inom ramen för ett brett internationellt samarbete mellan experter på förebyggande av whiplashskador (IIWPG - International Insurance Whiplash Prevention Group).
IIHS betonar att ett effektivt skydd mot whiplashskador är en viktig faktor för att minska såväl mänskligt lidande som kostnader för rehabilitering.
Enligt IIHS är nyckeln till ett effektivt skydd att den åkandes huvud och överkropp rör sig tillsammans under kollisionsförloppet. Orsaken till whiplashskador är oftast att huvudet inte hinner med kroppen i den framåtgående rörelsen. Därför måste stolen och nackskyddet samverka för att stödja huvudet så att det accelererar tillsammans med överkroppen. Det är också viktigt att nackskyddet är tillräckligt högt och placerat nära huvudet.
- Volvos skydd är utformat precis så, säger Ingrid Skogsmo, chef för Volvo Cars Safety Centre. WHIPS, Volvos Whiplash Protection System, har en konstruktion som dels bidrar till att huvudet och kroppen rör sig tillsammans och dels till att accelerationskrafterna begränsas.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.