Foto: Dejan Sokolovski

Polestar lanserar effektoptimeringar till nya Volvo Drive-E-motorerna

I sommar börjar Polestar rulla ut sina nya effektoptimeringspaket som berör Volvos nya, fyrcylindriga  Drive-E-motorer (VEA). En nyhet är att optimeringarna numera berör större delen av drivlinorna.

För sex år sedan blev Polestar officiell prestandapartner till Volvo och konceptet Polestar Performance lanserades. Därefter har det rullat på med effektoptimeringar och uppgraderingskit till en rad olika modeller och motorer, något som för ett par år sedan utmynnande i två hett eftertraktade och effektstinna Polestar-modeller – Volvo S60 och V60.

Effektoptimeringen har fortsatt och nu är det dags för en helt ny generation att lanseras i och med Volvos nya motorstrategi kallad Drive-E, enbart fyrcylindriga motorer med överladdning.

Nytt för den nya generationen optimeringar är att Polestar inte enbart lägger fokus på själva motorerna utan också på drivlinornas övriga komponenter. Det är ett resultat av tiden från utvecklingen av S60 Polestar och V60 Polestar där Polestar, Volvo och Aisin Warner hade ett tajt samarbete.

– Den nya generationen är ett stort steg framåt. Genom att expandera våra optimeringar till drivlinan kan vi erbjuda en helt ny dimension av förbättrad körupplevelse för prestanda-orienterade Volvo-kunder, säger Christian Dahl, vd för Polestar.

”Trimpaketen” inkluderar optimerad motorprestanda, gasrespons, växlingshastighet, växlingsprecision och off throttle-respons. Nedan kan du se mer utförlig teknisk fakta.

Precis som tidigare bibehålls Volvos garantier, samtidigt som serviceintervallerna behålls oförändrade och bränsleförbrukning samt utsläppsnivåer behålls på certifierade nivåer.

Optimeringarna är utvecklade för prestanda främst i mellanregistret vilket ska öka körbarheten och förbättra körupplevelsen i olika körsituationer.

– Vi använder samma filosofi när vi utvecklar optimeringarna som för våra tävlingsbilar. Körbarhet är allt i racing. Det handlar om att ha effekt tillgänglig när du behöver det och att ha kontroll. Det är precis samma sak när du kör en vanlig bil. Desto mer exakt respons på kommandon och förutsägbarhet från drivlinan; desto mer kontroll för föraren. Detta är något som vi har lyckats med i den nya generationen där vi har fokuserat på körbarhet i mellanregistret för motorerna och kombinerat det med en vidareutvecklad växellåda och gasrespons. Detta är nästa nivå av körupplevelse för Volvo-bilar, säger Thed Björk, test- och racingförare för Polestar, tillika regerande STCC-mästare.

Sista veckan i juni släpps de första optimeringspaketen och då är det Drive-E-drivlinorna T5, T6, D4 och D5 som berörs. De nästföljande månaderna kommer totalt över 140 olika effektoptimeringsvarianter att lanseras.

Specifikationerna släpper Polestar i samband med lanseringen i juni.

 

Foto: Dejan Sokolovski

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!