110613-cyklister brott

Politiker vill att cyklister ska få cykla mot rött

Trafikens laglösa, det är cyklisterna det. Att cykla mot rött och mot enkelriktat är vardagsmat för de cykelburna. Nu vill politiker att cyklisterna ska få bryta mot dagens regler, helt lagligt. Det sägs kunna underlätta trafiksituationen.

Jag var ute och cyklade mitt i Stockholm för ett par veckor sedan. Vid varje rödljus stannade jag, precis som alla bilar vid sidan om mig. Men cyklisterna jag hade framför och bakom mig, de bara fortsatte som om det inte fanns något trafikljus eller bilar som skulle korsa vår väg. Vid slutet av min cykeltur cyklade jag runt ett kvarter för att inte bryta mot enkelriktat. En jobbig uppförsbacke med en oväxlad cykel fick jag ta mig an för att vara regelrätt, inte hela världen. Tror inte så många andra cyklister skulle göra samma sak där.

Men nu kan alla cyklister som inte tänker som jag gå från att vara trafikbrottslingar till att vara fullt laglydiga trots att de cyklar mot rött och enkelriktat.

Detta eftersom en rad tunga politiker i Stockholms stadshus vill ge cyklister möjlighet att i vissa fall ”bryta mot lagen”. Anledningen sägs vara att trafiksituationen i Stockholm och dess 150 000 dagliga cyklister är ohållbar och att lite lagliga regelbrott skulle lätta upp situationen.

– Som cyklist värnar man om frihetskänslan, och när man sitter på en cykel är det inte lika lätt att åka runt två kvarter som när man åker bil. Det riskerar att bli så att man struntar i regeln, och då är det bättre att under ordnade former se till att det blir lagligt, säger Per Ankersjö (C), miljöborgarråd i Stockholm, till Dagens Nyheter.

Han menar att det redan är så många cyklister som bryter reglerna att man får anpassa reglerna efter de lagolydiga.

Stockholm stad driver redan frågan på regering- och riksdagsnivå om att lätta upp cykelreglerna. En lagändring eller tillstånd från Transportstyrelsen krävs för att få rödljuskörningar på cykel lagliga.

Trafikborgarrådet i Stockholm, Ulla Hamilton (M), är också positivt inställd till en lagändring, men är samtidigt inte säker på att det kan genomföras överallt. I Stockholm skulle det kunna röra sig om via områden där trafiksituationen är extra rörig för cyklister. Områden som nämns är Norr Mälarstrand, Nynäsvägen, Skanstullbron, Götgatan och bort mot Tegelbacken. Men även Gamla Stan, Skeppsbron och bort mot Kungsträdgården kan vara aktuella.

Förslaget om att gör regelvidrigheter till laglydiga gärningar är en del av en större cykelplan över Stockholm som innebär fler och bättre cykelstråk, även över kommungränserna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!