080325-pompeo-pendlarbil

Pompéo – pendlarens dröm

Det är inte riktigt en motorcykel, och inte riktigt en bil. Så vad är det då? Jo, Pompéo är en liten trehjuling på endast 500 kg som är byggd för att klara trängseln i några av världens mest trafikerade städer.

En liten bil som drivs av en motorcykelmotor är i sig inget nytt. Men den lilla brasilianaren Pompéo gör det på ett annat sätt. Medan många av de andra mc-motordrivna bilarna riktar sig mot fartdårar som vill känna håret slitas av i fartvinden, är Pompéo byggd för att lugnt och stilla snirkla sig fram genom morgonrusningen i storstaden. Än så länge är bilen inte byggd, men på pappret ser det riktigt intressant ut, kanske framförallt för svenska förhållanden.

Pompéo är 2,33 meter lång och 1,3 meter bred. Framtill sitter som vanligt två hjul, baktill får dock ett bakhjul finna sig i att vara ensamt. Det drivs av en motorcykelmotor på 250 kubikcentimeter. I enlighet med rådande trend accepterar motorn både bensin och etanol. Även om det inte är någon jättemotor så kommer den troligtvis att orka med, Pompéo väger ju som sagt bara 500 kilo.

Pompéo är inte tänkt att vara vare sig snabb eller speciellt rolig. Dess skapare vill först och främst erbjuda ett alternativt transportmedel som är lite vettigare än en vanlig bil och lite bekvämare än en motorcykel. Den ska först och främst rulla i syd- och latinamerikanska storstäder som Mexico City och Sao Paulo, den senare drabbas av ungefär 180 kilometer långa köer varje dag. Förutom att vara liten och lätt är Pompéo miljövänlig också. Eftersom den kan köras på både bensin och etanol (som väl egentligen inte är så miljövänligt sett till hur det framställs), så kommer den att klassas som en miljöbil.

En stor fördel med Pompéo är att den är helt täckt. Det finns tak, vindruta och dörrar som håller regn och snöslask på utsidan av bilen, en klar fördel i svenskt klimat. Säkerhetsbälte finns också, vilket gör att den får köras utan hjälm i många länder, hur det skulle bli i Sverige är oklart. Den kanske största och avgörande fördelen är emellertid priset. Tillverkaren försäkrar att priset kommer vara ungefär lika högt som för en motorcykel med en motor på 400 kubikcentimeter. Hur det är med krocksäkerheten sägs det inget annat om än att den presenteras som ett säkrare alternativ till en motorcykel.

Pompéo visas för allmänheten senare i år. Inledningsvis kommer Pompéo bara att säljas i Brasilien. Framöver kan det bli tal om export till andra sydamerikanska länder, inget tal om Europa än så länge alltså. Man kan bara hoppas att brasilianarna får upp ögonen för att de inte är ensamma om att tagit etanolen till sina hjärtan. För på pappret ser Pompéo ut att kunna passa bra i Stockholms trängsel.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!