Porsche 718 T officiell med mindre skärmtid

Porsche släpper nu rensade versioner av 718 Boxster och 718 Cayman. 718 T, som modellversionen heter, saknar bland annat infotainmentsystem. Fokus ligger på att bilarna ska köras.

Det snackas väldigt mycket om att barnen ska ha mindre skärmtid. Porsche har gått ett steg längre och anser att vi vuxna också ska ha mindre tid framför skärmen. Därför har den tyska sportbilstillverkaren tagit fram en modellversion av 718-serien, 718 T, som ska ge alla med körkort möjligheten att spendera mindre tid pillandes på infotainmentskärmen och mer tid bakom ratten. Fokus på körningen, helt enkelt.

Titta, ingen skärm! I stället ett förvaringsfack.

När Porsche nu presenterar 718 Boxster T och 718 Cayman T gör man det med en anspelning på 1968 års 911 T, det vill säga det lite enklare 911-alternativet som klev in under 911 S och 911 L. T stod då, precis som i dag, för Touring medan S stod för Super och L för Luxus.

Anspelningen kan avfärdas som ett marknadstrick, men det ligger en hel del i vad som sägs. 718 T-modellversionerna är nämligen en aning avskalade. Först och främst är nämnda infotainmentsystem bortplockat, i stället gapar ett stort förvaringsfack där skärmen normalt tar plats. Den 718 T-köpare som verkligen vill pilla på en skärm kan dock fortfarande lägga till infotainmentsystemet (Porsche Communication Management, PCM, som det heter) via tillvalslistan. Men då ökar bilens vikt som annars ligger kvar på ursprunglig nivå i och med avsaknaden av PCM.

Andra ”spartanska” detaljer är dörrstroppar i stället för handtag och sexväxlad manuell låda. Några riktiga dörrhandtag finns inte i tillvalslistan, däremot finns Porsches PDK-dubbelkopplingslåda för den köpare som vill vila högerhanden (förslagsvis för att orka med intensivt infotainmentskärmspekande, om man nu har gjort det tillvalet).

Porsche säger att med 718 T-modellerna har de lagt fokus på körglädje och prestanda genom att montera 20-tumshjul med titangrå fälgar och PADM-upphängning för reducerade drivlinevibrationer, sportsänka chassit med 20 millimeter, standardutrusta med Sport Chrono-paketet, installera Mode Switch-reglage på ratten, kapa växelspaken en aning samt rödmåla växelmönstret på knoppen.

Trots att det inte är samma motor som i 718 Boxster och Cayman GTS har T-versionerna fått dubbla puffror i baken. Motorn är nämligen den fyrcylindriga 2,0-litersmaskin med turbo som i vanliga 718 Boxster och Cayman (som har ett, om än grövre, ändrör) ger 300 hästkrafter.

Prestandan är densamma som för vanliga 718 Boxster och Cayman. Med manuell låda går 0-100 km/h på 5,1 sekunder, med PDK-låda på 4,7 sekunder om Sport Plus-läget är aktiverat. Toppfarten är 275 km/h.

Porsche 718 Boxster T och 718 Cayman T går redan att bygga och beställa på Porsche Sveriges webbplats. Priserna börjar på 639 000 kronor (Cayman) och 660 000 kronor (Boxster).

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!