080625-911-carrera-4-4s

Porsche 911 Carrera 4/4S facelift med ny elektronisk fyrhjulsdrift

För bara några veckor sedan blev faceliftade Porsche 911 Carrera av årsmodell 2009 officiellt presenterad. Nya direktinsprutade motorer och en nyutvecklad dubbelkopplingslåda tillhör nyheterna. Nu är det dags för Carrera 4 och 4S att gå samma väg samtidigt som bilen får samma vassa fyrhjulsdriftsystem som 911 Turbo.

Porsche 911 (997) Carrera 4 och 4S får ses som de populäraste Carrera-modellerna tack vare fyrhjulsdriften med mer grepp än sina bakhjulsdrivna bröder som följd. Nu genomgår modellen samma föryngring som vanliga Carrera inför modellår 2009. Det innebär alltså nya direktinsprutade boxermotorer med förhöjd effekt och sänkt bränsleförbrukning. Carrera 4 med sin 3,6-litersmotor får 345 hästkrafter (+20) och förbrukningen anges till för biltypen låga 1,01 liter per mil med den nya PDK-lådan. 3,8-litersmaskinen i Carrera 4S får en effekthöjning med 30 hästkrafter till totalt 385 samtidigt som bränsleförbrukningen anges till 1,07 liter per mil, då i cabrioletutförande. För hela Carrera-familjen har CO2-utsläppen minskat med upp till 15,4 procent. Den nyhet som Porsche basunerar ut mest är nya sjuväxlade dubbelkopplingslådan PDK – Porsche Doppelkupplungsgetriebe – vilken ersätter den tidigare automatlådan Tiptronic S.

Största nyheten för Carrera 4-modellerna är dock en helt annan. Tidigare har dessa modeller haft fyrhjulsdrift med hjälp av en viskokoppling. Denna är nu ersatt med det modernare och betydligt vassare PTM (Porsche Traction Management) som är elektroniskt styrt. Det är samma system som på 911 Turbo men har fått modifieras en aning för att ta plats i Carrera 4 och 4S. Systemet medger mer underhållande körning än tidigare samtidigt som säkerheten höjs, delvis tack vare den mekaniska diffbroms som är standardmonterad.

Förutom alla mekaniska förbättringar har det hänt en del grejor även exteriört för att föryngra Carrera 4 och 4S. Precis som tidigare ser man skillnad mellan en vanlig Carrera och en Carrera 4 genom den bredare karossen, 44 millimeter för att vara exakt. Nytt är den röda ramp som löper mellan bakljusen, ett klassiskt attribut som återkommit och som skiljer fyrhjulsdrivet från bakhjulsdrivet. Bakljusen har så klart samma layout med LED-teknik som på vanliga Carrera.

I fronten sitter de nya förbättrade bi-xenonljusen med lysdioder även där. Kurvljus finns också att tillgå. Tittar man lite längre ner ser man att luftinsläppen har vuxit en aning och nu känns mer integrerade mer resten av fronten.

Nya uppdaterade Porsche 911 Carrera 4 och 4S dyker upp hos bilhandlarna den 25 oktober. Några europeiska prisuppgifter har Porsche inte släppt ännu.

Missa inte att läsa allt om Porsches nya motorer, prestandasiffror och den nya dubbelkopplingslådan PDK, som fick höga betyg av vår utsände under gårdagens provkörning. Länkarna hittar du nedan.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!