110513-porsche-911-gts-4

Porsche 911 Carrera GTS får fyrhjulsdrift

Trodde du att 911 GT3 RS 4,0 skulle bli den sista 997-modellen? Då trodde du fel, Porsche fortsätter nämligen att spotta ur sig modellvarianter, senaste nytillskottet är en fyrhjulsdriven version av GTS.

Nuvarande generation Porsche 911 (997) är inne på sista versen och en ersättare ligger inte alltför långt fram i tiden. Trots det har Porsche inte släppt 997-generationen än. För bara några veckor sedan lanserades 911 GT3 RS 4,0 som kort kan beskrivas som en 911 GT3 RS med extra allt. Nu har Porsche släppt ännu en variant av 911.

Toppversionen av 911 Carrera – 911 Carrera GTS – släpptes i höstas och lockade med 408 hästkrafter, 420 newtonmeter och en bredare kaross, trots att bilen bara var bakhjulsdriven. Nu har Porsche bestämt sig för att fylla ut den breda karossen genom att erbjuda GTS-modellen i fyrhjulsdrivet utförande. Bilen får då det långa namnet Porsche 911 Carrera 4 GTS men blir trots det inte snabbare än den bakhjulsdrivna versionen. Med dubbelkopplingslåda sprintar 911 Carrera 4 GTS Coupé från 0-100 km/h på 4,4 sekunder, den bakhjulsdrivna varianten gör det samma på 4,2 sekunder. Cabrioletversionen behöver 4,6 sekunder.

Det kan vara svårt att hålla reda på Porsches alla olika modeller men ännu svårare är det att se skillnad på dem. För att känna igen en 911 Carrera 4 GTS kan man, bortsett från texten på baken och dörrarna, titta på reflexrampen som löper mellan bakljusen.

911 Carrera 4 GTS Coupé och Cabriolet börjar säljas i Tyskland i juli till ett pris av 111 956 euro respektive 122 071 euro.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!