100512-porsche 911 gt2 rs

Porsche 911 GT2 RS – snabbast!

Värre än så här blir det inte. 911 GT2 RS är den starkaste och snabbaste Porschen hittills. 620 hästkrafter på bakhjulen, 1 370 kilo och 0-100 km/h på 3,5 sekunder. Det borde väl räcka.

De första bilderna läckte ut redan förra veckan och nu tar Porsche saken i egna händer och visar officiella bilder på den snabbaste Porschen hittills – 911 GT2 RS. Porsche inleder sitt pressmeddelande med vad som uppenbarligen är det viktigaste. Tiden runt Nürburgrings nordslinga uppges vara 7 minuter och 18 sekunder. Vad ska Nissan säga nu då?

Porsche 911 GT2 RS är som namnet antyder en vidareutveckling av 911 GT2. Jämfört med den vanliga GT2:an är RS-modellen 70 kilo lättare och väger in på 1 370 kilo. De tappade kilona beror framförallt på att många karossdelar har bytts mot kolfiberdelar. Motorhuven är ett exempel och Porsche har inte försökt dölja de dyra kolfiberdelarna, det mesta har fått en matt olackerad finish. Även frontspoilern och bakspoilern är tillverkade i kolfiber. Bantningskuren märks även i kupén där de vanliga stolarna har bytts mot kolfibervarianter och dörrsidorna har skalats av rejält. Öppna dörrarna gör man nu genom att rycka till i en liten stropp.

Porsche har inte bara plockat bort saker. Den 3,6 liter stora boxermotorn manas på av två turboaggregat med variabel turbingeometri. 90 extra hästkrafter är resultatet. Totalt levereras 620 hästar. 911 GT2 RS verkar inte vara en bil som passar den räddhågsne, all kraft skickas nämligen till bakhjulen och det via en sexväxlad manuell låda. Specialtutvecklade däck i dimensionen 325/30 ZR 19 ska kämpa för att få ned kraften i backen och skicka bilen från 0-100 km/h på 3,5 sekunder. 0-200 km/h tar inte mycket längre tid – 9,8 sekunder. 0-300 km/h är en oväsentlig uppgift för de allra flesta bilar men för 911 GT2 RS går det på 28,9 sekunder. Toppfarten uppges till 330 km/h. 911 GT2 RS är faktiskt snål, i alla fall i jämförelse med vanliga GT2. Porsche meddelar stolt att GT2 RS drar 1,19 l/mil och släpper ut 284 g/km, vilket minsann är 5 procent bättre än GT2.

Stoppkraften förmedlas förstås av keramiska bromsar och chassiinställningen har vässats en aning jämfört med vanliga GT2. PASM (Porsche Adaptive Suspension Management) och PSM (Porsche Stability Management) har uppgraderats för att hantera den extra kraften från motorn.

Om du känner köpsuget komma krypande så får du snabba dig på. Endast 500 exemplar ska byggas och tillverkningen startar i september. Grundpriset i Europa är satt till 199 500 euro.

Läs mer

Provkörning

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!