090427-porsche-911-gt3

Porsche 911 GT3 – direktrapport från provkörningen

Under helgen befann sig PeO Kjellström i Tyskland för att ratta nya Porsche 911 GT3 och sent omsider lyckades vi få kontakt med honom.

 Äntligen får jag höra din röst? Hur var nya Porsche 911 GT3?

 – Du får väl fatta att jag haft annat för mig än att försöka nå dig! En sådan här bil kör man så många mil man bara hinner med.

Vad har hänt med den?

– Det är egentligen en lättare facelift, men på utsidan ser man att det är årsmodell 2009 genom att det är fler ventilationshål både fram och bak. Bakvingen är större och på sidorna av denna står det 3,8. Fälgarna är helt nya och har centrumbult!

3,8! Då måste den ha fått större motor?

– Spela inte okunnig, men ja, det stämmer att motorn har borrats upp till 3,8 liter och i samma veva fick den 20 hästkrafter till och har nu 435 totalt. Men det viktiga är att vridmomentet i mellanregistret blivit bättre och 911 GT3 är nu hur enkel som helst att köra även i lägre fart, till exempel i stadstrafik.

Hur snabb är den då?

– 0-100 km/h tar 4,1 sekunder vilket är en putsning med 0,2 sekunder mot tidigare. Toppfarten är marginellt höjd till 312 km/h, men jag kom bara upp i 293 km/h på mätaren på Autobahn. För många tyskar ute helt enkelt. Lite surt men norrmannen som åkte med var lyrisk, han hade aldrig åkt så fort.

Varför en norrman i bilen, du brukar ju alltid åka med svenska kollegor?

– Därför att Teknikens Värld var enda svenska tidning på plats!

Härligt! Och när får vi läsa din, förmodar jag, lyriska, provkörning i Teknikens Värld?

– I nummer 11, som finns ute den 7 maj. Köp den!

Ja, den ska jag absolut köpa, tack för tipset!

– You’re welcome!     

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!