100211-porsche 911gt3r hybrid

Porsche 911 GT3 R Hybrid

Porsche har förvandlat sin bakhjulsdrivna GT3-racer till ett fyrhjulsdrivet hybridmonster. I nya GT3 R Hybrid får boxersexan hjälp av två elmotorer som under några sekunder kan skjuta till 160 extra hästkrafter.

 I höstas visade Porsche sin nya GT3-racer 911 GT3 R, byggd för duktiga (och förmögna) förare på amatörnivå. Nu har Porsche utvecklat bilen ytterligare och försett den med två elmotorer. Porsche 911 GT3 R Hybrid beskrivs bäst som en rullande testbänk. Porsche har inte som ambition att vinna några lopp med bilen, snarare att använda den som spjutspets inom teknikutvecklingen och bidra till kunskap som senare kan användas i Porsches personbilar.

Strax bakom bakaxeln sitter som vanligt en boxersexa på fyra liter och 480 hästkrafter. Nyheterna finns längre fram i bilen och består av två elmotorer som driver framhjulen. Till skillnad mot en vanlig hybrid har 911 GT3 R inget stort och skrymmande batteripaket. Elmotorerna får i stället sin kraft från ett svänghjul monterat på passagerarplatsen som kan rotera ända upp till 40 000 r/min. Så fort föraren bromsar laddas kraften upp och kan sedan släppas lös. Som mest kan elmotorerna ge ett tillskott på 160 hästkrafter (120 kW) som är tillgängligt under 6-8 sekunder. Den extra energiinjektionen kan komma väl till pass i utgången av en kurva eller vid omkörningar. En annan fördel är att man spar bränsle, dock oklart hur mycket.

911 GT3 R Hybrid premiärvisas på Genèvesalongen och ska därefter testas i långlopp på Nürburgring. Höjdpunkten blir 24-timmarsloppet på Nordslingan som startar den 15 maj.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!