Porsche 911 Turbo S Exclusive Series är lastad med 607 hästkrafter

911 Turbo S har blivit starkare än någonsin när den nu presenteras i Exclusive Series-utförande. 607 hästkrafter är 27 fler än i vanliga Turbo S.

Porsche Exclusive byter namn till Porsche Exclusive Manufaktur. Namnbytet vill Porsche uppmärksamma lite extra genom att släppa en specialversion av 911 Turbo S med tilläggsnamnet Exclusive Series. 500 exemplar av denna variant ska byggas, alla i den gyllengula metallicfärg med accentuerande kolfiberdetaljer som vi ser på bilderna. Lacken är för övrigt pålagd med en ny laserteknik som ska ge en utomordentligt hög finish.

Som vi misstänkte redan vid första anblicken kommer 911 Turbo S Exclusive Series paketerad med extra allt. Exempelvis det aktiva chassit Porsche Active Suspension Management (PASM), Sport Chrono, keramiska bromsskivor och mycket annat som vanligtvis hittas i tillvalslistan. Dessutom har bilen fått det aeropaket som finns som extratillbehör till 911 Turbo och Turbo S, plus fyra runda ändrör i svartlackerat rostfritt.

Även fälgarna, som har centrumbult, är speciellt framtagna för modellen.

Även insidan har kryddats för att matcha utsidan. Stolarna är klädda med två lager perforerat läder och kolfiberdekorerna har berikats med invävd koppartråd. Dörrtrösklarna har klätts med kolfiber där texten ”Exclusive Series” är bakgrundsbelyst.

Maskinen som är placerad under den stora bakvingen är densamma som i vanliga 911 Turbo S, det vill säga en boxersexa på 3,8 liter. Men i stället för 580 har den hela 607 hästkrafter vilket gör modellen till den starkaste Turbo S-bilen som hittills sett dagens ljus. Maxvridet ligger kvar på 750 newtonmeter.

0-100 km/h går på 2,9 sekunder och 0-200 km/h på 9,6 sekunder. Första siffran är densamma som för vanliga 911 Turbo S medan sistnämnda är kapad med tre tiondelar. Toppfarten ligger på 330 km/h, även den siffran identisk med den hos vanliga 911 Turbo S.

Till bilen hör även en matchande klocka från Porsche Design. Precis som med bilen kommer den också att begränsas till 500 exemplar. Denna kronografklocka kostar från motsvarande 97 300 kronor. Är du i stället intresserad av bilen får du öppna upp lädret en aning mer än så. Priset i Tyskland börjar på motsvarande drygt 2,54 miljoner kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr