Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder avslöjad, officiell och grymt snabb runt Ringen

Porsches superhybrid 918 Spyder kommer allt närmare världspremiären. Men redan nu kan vi gotta oss i information då en broschyr läckt ut. Bilder, fakta, film och ljud... och lite till.

För två och ett halvt år sedan visade Porsche upp 918 Spyder som konceptbil på bilsalongen i Genève. Intresset för bilen då var oerhört stort och är så fortfarande trots visst hemlighetsmakeri.

Konceptbilen i kolfiber, magnesium och aluminium hade en V8 på 500 hästkrafter som samverkade med två elmotorer på sammanlagt 218 hästkrafter. Men den verkliga bilen ser ut att bli ett strå vassare, i alla fall som vi får tro förhandsuppgifterna som tillsammans med dagens läckta broschyr över 918 Spyder visar att något riktigt himmelskt är på väg från Zuffenhausen till Parissalongen.

I den produktionsklara versionen av bilen sitter (ej officiellt bekräftat) en V8 på 4,6 liter som ger 550 hästkrafter. Bredvid denna mittmonterade maskin sitter en elmotor på 88 kilowatt som hjälper till att driva bakhjulen. Men inte nog med det. Vid framaxeln sitter ytterligare en elmotor med en effekt på 78 kilowatt som hjälper framhjulen av driva. Tillsammans handlar det alltså om nästan 800 hästkrafter i en bil som driver på alla fyra.

 0-100 km/h sägs avverkas på under tre sekunder och 0-200 km/h på cirka åtta sekunder. Porsche 918 Spyder hänger alltså mer eller mindre på en Koenigsegg Agera R med E85 i tanken och 1140 hästkrafter under huven.

 Dessutom kan vi bjuda på en liten smällkaramell. Porsche 918 Spyder har de senaste dagarna påträffats i området runt Nürburgring, inget hemligt i det. Men vi kan säga så mycket som att den klarade varvet runt banan på en riktigt låg tid.

 Alldeles precis gick Porsche på sin Facebook-sida ut med den officiella tiden runt Nürburgrings nordslinga. 7 minuter och 14 sekunder. Det är riktigt snabbt, bättre än många andra namnkunniga supersportbilar, exempelvis Corvette ZR1, Porsche 911 GT2 RS, Lexus LFA, Nissan GT-R, Pagani Zonda F Clubsport, Koenigsegg CCX och CCR, Maserati MC12, Ferrari 458 Italia, Nissan GT-R och många fler. Betänk då att denna har en hybriddrivlina, klart annorlunda och häftigt.

 I samband med att de redovisade tiden fick vi även fem bilder av 918 Spyder som vi kan njuta av i bildgalleriet nedan tillsammans med de läckta broschyrbilderna.

Snabb som en Koenigsegg ja, men 918 Spyder kan något som Agera R inte kan. Den kan nämligen köra utsläppsfritt genom att endast driva med hjälp av elmotorerna. Då är toppfarten begränsad till 150 km/h medan toppfarten normalt ligger över 325 km/h.

 Upp till 2,5 mil är det möjligt att köra 918 Spyder utan assist från V8-motorn.

 Vid blandad körning är det tänkt att denna super-Porsche ska nöja sig med 0,3 liter per mil och 70 gram utsläppt koldioxid per kilometer.

 Den som köper en av de 918 stycken 918 Spyder som ska byggas har en hel del tillval att välja mellan. Bland annat kan man köpa till en banpaket kallat Weissach-paketet som bland annat innehåller magnesiumfälgar som sänker vikten med 13,5 kilo. Andra viktbesparande åtgärder ryms också i paketet.

 Porsche 918 Spyder kommer att vara tillgänglig i en handfull olika kulörer samt med två olika dekalpaket – Martini Racing och Salzburg Racing. Men vill man vara värst, för det vill man ju när man lägger 7,5 miljoner kronor på en bil, ska man välja någon av de speciella färgvalen Liquid Metal Silver eller Liquid Metal Chrome Blue. Dessa färgtillägg kostar närmare 430000 kronor. Lägg till 70000 kronor och du har en sprillans nya Porsche Boxster.

 De lyckliga få som köper denna bil får vänta i ungefär ett år till innan det är leverans. Produktionen startar i början 2013.

Om några dagar får vi ta del av officiell information och fler bilder då Porsche avtäcker 918 Spyder nere i Paris.

Porsche 918 Spyder på film

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!