1953 presenterade Porsche företagets första sportbil som var specialutvecklad för racing men som också godkändes för gatbruk. Bilens modellbeteckning känner de flesta till – vi syftar alltså på klassiska 550 Spyder som var ett lättviktsbygge på 550 kilo.
Att bilen är en av de mest legendariska genom tiderna beror på ”Little Bastard” som var James Deans smeknamn på sin 550 Spyder. Bilmodellen blev om möjligt ännu mer berömd då den även blev James Deans död 1955.
Ledorden vid byggandet av denna dåtida succébil, som vann en rad olika tävlingar, var låg vikt, kraftfullhet, öppenhet och stor effektivitet. Ledorden har återigen spelat stor roll vid utvecklandet av den bil som Porsche i dag presenterar och som ska ställas ut på bilsalongen i Los Angeles i början av december. Bilen heter Porsche Boxster Spyder och är tredje modellversionen av företagets instegsmodell.
Skillnaden mellan Porsche Boxster Spyder och de två andra Boxster-modellerna är att förstnämnda är byggd för öppen körning (alltså utan tak). Den lätta tygsufflett som bilen är utrustad med är inte alls lika sofistikerad som den variant som sitter på de övriga Boxster-modellerna. Den är i stället anpassad för de två pucklarna bakom nackstöden och för att utgöra ett enkelt skydd för de åkande mot solsken, vind och väta. Suffletten är dessutom inte fällbar på vanligt vis utan man plockar helt sonika ned den och skuffar undan den i exempelvis något av de båda bagageutrymmena. Bilen har sidorutor, men de är av lägre typ än vad vi är vana vid från Boxster och Boxster S. Vindruteramen har däremot behållits intakt och är inte kapad som på Speedster-modellerna.
Men det är inte bara utseendemässigt som Spyder-versionen särskiljer sig från sina två modellsyskon. Även maskinellt och tekniskt skiljer de sig åt på en rad punkter. Först och främst har man jobbat bort en hel del kilon. Boxster Spyder väger 1 275 kilo vilket kan jämföras med Boxster S som med PDK-låda väger 1 380 kilo. Tillsammans med lägre tyngdpunkt och helt ny sportfjädring utlovar Porsche att den körglädje som Boxster Spyder bjuder på matchar bilens utseende.
Strax framför bakaxeln sitter den 3,4 liter stora boxersexa med direktinsprutning som Boxster S också använder sig av. Men i stället för 310 hästkrafter levererar Spyder-versionen tio extra, totalt 320 hästkrafter.
Boxster Spyder är standardutrustad med dubbelkopplingslåda (PDK), Sports Chrono Package och Launch Control. Tillsammans med motorn och den låga vikten svarar de för en sprint från stillastående till 100 km/h på 4,8 sekunder vilket är 0,5 sekunder snabbare än för Boxster S. Toppfarten anges till 267 km/h med, som Porsche poängterar det, taket nedplockat.
Förbrukningen vid blandad körning ligger på 0,93 liter per mil.
Försäljningen av Porsche Boxster Spyder påbörjas globalt under februari månad nästa år. Priset landar på motsvarande 557 000 kronor i länder med euro som valuta. Priset inkluderar inte nationella skatter och avgifter.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.