080811-cayenne-diesel Foto: ©Porsche AG/Stefan Warter

Porsche Cayenne diesel bekräftad

De ihärdiga ryktena om att Porsche utvecklar en Cayenne med dieselmotor har slutligen bekräftats. Porsches vd Wendelin Wiedeking avslöjar att det blir V6-dieseln från VW Touareg och Audi Q7 som i oförändrat skick får ta plats i Cayenne.

Rykten om att Porsche ska göra både en diesel- och hybridversion av storsuven Cayenne har cirkulerat i ett par månader nu. Porsche själva har dock tigit som muren och inte velat ge något ytterligare bränsle till ryktesspridningen. Men nu verkar det i alla fall som att Cayenne med dieselmotor har bekräftats från högsta ort.

Enligt tyska Autobild har Porsches vd Wendelin Wiedeking bekräftat att Cayenne ska utrustas med en dieselmotor. Wiedeking ska också ha avslöjat att den aktuella dieselmotorn är densamma som sitter i koncernsyskonen VW Touareg och Audi Q7. Det vill säga en 3,0-liters TDI V6 som maximalt ger 240 hästkrafter. Inget oväntat i det. Vad som däremot är lite mer oväntat är att Porsche har bestämt sig för att inte göra några egna uppgraderingar av motorn. Även i Cayenne ska den ge 240 hästkrafter, vilket är ett ganska stort steg från den minsta bensinmotorns 290 hästkrafter. Men det kan ändå ses som ett logiskt val med hänsyn till bränsleförbrukningen. I Touareg drar V6-dieseln cirka 0,96 liter per mil, medan bensin-V6:an i Cayenne sörplar i sig 1,29 liter milen. Den relativt sett svaga motorn kan tyckas vara ett avsteg från Porsches traditionella linje, men å andra sidan är hela Cayenne ett enda stort avsteg från samma linje. Exakt när Porsche avser att lansera Cayenne diesel är fortfarande oklart, den tidigare uppgiften om att modellen kommer i mars nästa år har dock inte dementerats av Porsche.

När Caynne diesel väl finns ute på marknaden lär det nog inte dröja länge förrän hybridversionen debuterar den också. Nya uppgifter säger att det ska bli en diesel-hybrid-konfiguration, vilket står i direkt motsats till vad som tidigare antagits. I stället för bensin-V6:an blir det alltså diesel-V6:an som ska kombineras med eldrift. Det sägs också att den gamla nickemetall-tekniken har slopats till förmån för mer avancerade och effektivare lithiumjon-batterier. Med dessa nya uppgifter i åtanke ser hybridversionen av Cayenne ut att kunna bli en mycket slagkraftig konkurrent till den nuvarande herren på täppan – Lexus RX400h. Porsche Cayenne befinner sig dock på sin ålders vinter och en avlösare står och stampar i kulisserna. Hybridversionen uppges debutera någon gång under 2010, samma år som nästa generation Cayenne ska visas. Det är därför något oklart om hybridtekniken kommer att ta plats i nästa eller nuvarande generation Cayenne.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!