Porsche Cayenne facelift – tre snabba från provkörningen

Från Opel i Riga till Porsche Cayenne i Barcelona. Vår reporter PeO Kjellström kastar sig över alla typer av bilar. Vi slår en pling och hör hur det är med nya Cayenne. Hallå PeO?

– Tjenare, här är det bara fint. Ny och ny, det är en facelift på andra generationen Cayenne och likt alla andra facelift handlar det om nya stötfångare, nya insatser i strålkastarna, nya backspeglar och så vidare. Men i fallet Cayenne även en ny motorhuv och nya framskärmar.

På motorsidan då?

– Den stora nyheten är Cayenne S E-Hybrid, en laddhybrid med 416 hästar och 0,34 liter milen i förbrukning. Men den finns inte här! Den ska visas på en separat tillställning. Cayenne S byter ut den gamla V8-motorn mot en 3,6-liters V6 med dubbla turbo, 420 hästar. I övrigt handlar det i stort om uppgraderingar av motorerna. Högre effekt- och vridmomentssiffror, längre bränsleförbrukning.

Priser och ankomst till Sverige?

– Inte billigt, men vem hade väntat något annat? Cayenne Diesel 675 000, Cayenne S 809 000, Cayenne S Diesel 825 000, Cayenne S E-Hybrid också 825 000 samt Cayenne Turbo 1 252 000. Och då har bilarna inte börjat utrustas. Bilen säljs nu, kundleverans i slutet oktober.

Hela PeO:s provkörning av uppdaterade Porsche Cayenne kan du läsa i kommande nummer av Teknikens Värld.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr