071120-cayenne-gts

Porsche Cayenne GTS – direkt från första provkörningen

På plats nere vid Algarvekusten befinner sig vår utsände, PeO Kjellström, för en första provkörning av Porsche Cayenne GTS. Läs hans snabba rapport från regnrusket i Portugal.

När man tänker på Algarve i Portugal så tänker man först och främst på soliga dagar i mars när damlandslaget åker ner för årets första fotbollsturnering. Nu är det varken damlandslag eller soldagar vi ska fokusera på här, nu är det i stället PeO Kjellström, nya Porsche Cayenne GTS och ihållande regn som gäller de närmast kommande textstyckena.

I vanliga fall när man slår reportern en signal för en första rapport om en Porsche-provkörning så möts man av härligt ljud från en boxersexa eller V8 ur telefonens högtalare. Men inte denna gång, nu är det i stället bara PeO:s röst som hörs. Anledningen är att det öser ner och bergsvägarna blir såphala. PeO kör lugnt till skillnad från en annan reporter på plats som lyckats köra sin Cayenne GTS av vägen – antagligen vattenplaning. Mycket muskler under huven, breda sulor och våt vägbana är inte bästa kombinationen.

PeO kör en ”norrlands guld”-färgad Porsche Cayenne GTS, alltså kulören som Porsche kallar Nordic Gold, exklusiv för just GTS-versionen. GTS Red (se bilden) finns också som exklusiv färg för den som inte vill ha sin GTS som alla andra Cayenne-modeller.

Under huven ligger 405 kusar (20 fler än i Cayenne S) som är villiga att väckas när som helst, men tyvärr låter regnet oss inte att prova dessa just nu. Men PeO lovar att bilen har kraft så det räcker, det har han redan upptäckt. Speciellt om man trycker in ”boost-knappen” som ger snabbare gasrespons. Det är samma funktion som finns till 911 om man köper till Sports Chrono Pack, men i Cayenne GTS går den inte under samma namn.

0-100 km/h går på 6,1 sekunder vilket är halvsekunden snabbare än för Cayenne S. Toppfarten ligger på drygt 250 km/h.

Motorn är en V8 på 4,8 liter som i provexemplaret förmedlar sin kraft via en sexväxlad manuell låda till de 21 tum stora hjulen klädda med 295 millimeter breda däck i 35-profil. Tiptronic-låda finns som tillval och den föredrar PeO efter att ha hunnit med en kortare sväng i en bil med just den växellådan under gårdagen.

- Ska man köpa en Cayenne GTS ska man välja den smidiga Tiptronic-lådan. Passar perfekt på en asfaltsbil som denna, säger PeO Kjellström.

Lägg märke till hur han använder uttrycket asfaltsbil, för någon terränggående suv är GTS inte.

Snittförbrukningen med Tiptronic-låda anger Porsche själva till 1,39 liter per mil. Efter ett antal mils körning på bergsvägar med en snittfart på 55 km/h ligger PeO:s exemplar med manuell låda på 1,8 liter i snittförbrukning. Och då har det ändå inte varit läge för några häftigare accelerationer.

Nu längtar PeO efter lite uppehåll så att han kan få sträcka ut bilen på de kurviga vägarna och förhoppningsvis få lite roligare bilder med sig hem. Porsche Cayenne GTS ser vassare ut i sol än ösregn.

Precis innan vi ska avsluta garvar PeO till. Han har ställt sig på en liten p-plats längs vägen under vårt samtal. Nu när han tänker backa ut igen får han syn på en flock kor i backspegeln som står mitt i vägen, mitt på vägen. Det gäller att ha is i magen vid provkörningar. Man kan få vänta ut både regn och kossor.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!