Porsche Cayenne S får Audi-diesel

Porsche utmanar BMW X5 M50d med Cayenne S Diesel som lånar nya koncernsyskonet Audis 4,2 liters diesel-V8. 382 hästkrafter och 848 newtonmeter i vrid ska sätta bayrarna på plats.

Chocken över att hitta en dieselmotor i en Porsche borde vid det här laget ha lagt sig för de flesta Porsche-entusiasterna. Bränslet är som bekant populärt både i Europa och här hemma i Sverige och särskilt konkurrenten BMW har satsat på prestandaversioner av sina oljebrännare.

 Porsche Cayenne S Diesel lånar över Audis 4,2 liters turbodieselpjäs som i vanliga fall ger 350 hästkrafter, mer än tillräckligt för att uppgradera 245 hästars Cayenne till att bli Cayenne S. Men för att inte ligga efter 381 hästkrafter starka BMW X5 och X6 M50d har Porsche trimmat upp motorn till en hästkraft mer än i BMW-dieslarna. Ny effektsiffra lyder alltså 382 hästkafter och 850 newtonmeter vilket troligtvis inte är en slump.

 0-100 går numera på 5,7 sekunder upp till en toppfart på 252 kilometer i timmen. Det höga vridmomentet ger en dragvikt på 3 500 kilo. Sett i blandad körning vill Porsche Cayenne S Diesel ha 0,83 liter per mil, motsvarande 218 gram koldioxid per kilometer. Bland tillvalen finns en 100-literstank vilket ska räcka till dryga 120 mil. Bränsleförbrukningen hålls till viss del nere tack vare att start/stopp-teknik är standardutrustning.

 Världspremiär för bilen blir på bilsalongen i Paris om två veckor. Till Sverige kommer bilen i januari 2013 och kommer kosta från 793 000 kronor.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!