090223-cayenne-hybrid

Porsche Cayenne S Hybrid kommer 2010

Nu får Porsche Cayenne sitt hybridsystem trots alla envisa rykten som har sagt det motsatta. Trots V8-kraft och sportbilsprestanda utlovar Porsche förbrukning som motsvarar en liten fyrcylindrig motor.

 Porsche-ledningen har tidigare uttryckt sig kritisk till hybridsystemens effektivitet. Att sätta ett hybridsystem i Cayenne har inte ansetts vara genomförbart. Att en hybrid-Cayenne har låtit vänta på sig så pass länge får även det sägas vara ett bevis på Porsches ljumma inställning till kombinerad el/bensindrift. Men nu har mycket vatten runnit under broarna och tiderna har förändrats. En dieselmotor i en Porsche var för några år sedan fullständigt otänkbart, men från och med februari 2009 kan man gå in hos sin lokala Porsche-handlare och köpa en Cayenne Diesel. Från och med nästa år kommer man även att kunna få sin Cayenne med hybriddrift.

Porsche har dessvärre ännu inte delat med sig av några exakta förbrukningssiffror, men de räknar med att Cayenne S Hybrid  ska klara sig på under 0,9 l/mil i den europeiska körcykeln. Koldioxidutsläppen ska vara omkring 20 procent lägre jämfört med en liknande bil med vanlig drivlina. De stoltserar även med att den ska ge V8-kraft kombinerat med förbrukningen hos en fyrcylindrig motor. Porsche lånar Audis 3,0-liters V6-motor på 333 hästkrafter och 439 Nm i vridmoment mellan 2 900 och 5 300 r/min. V6-motorn samarbetar med en elmotor som, förutom att arbeta som generator, bidrar med 53 hästkrafter och 300 Nm. De två motorerna är kopplade till en automatlåda med inte mindre än åtta växlar. Där reservhjulet normalt är nedbäddat har ett nickelmetallbatteri på 38 kW tagit plats. Batteriet tar på så sätt inget utrymme från bagageutrymmet, även om det höjer totalvikten med 70 kilo. Porsche uppger att Cayenne S Hybrid ska gå att köras enbart på el ända upp till 138 km/h eller en sträcka på 2 kilometer. Det här ska göra att bilen går att köra helt och hållet på eldrift i motorvägsfart. Det förutsätter dock att föraren kör med ett ägg mellan fot och gaspedal. När föraren måste gasa på lite extra ska det inte ta mer än 300 millisekunder för förbränningsmotorn att sparka igång.

Det är dock oklart när, eller ens om, Cayenne S Hybrid kommer till den europeiska marknaden. Porsche bekräftar även att ett liknande hybridsystem så småningom ska ta plats i Panamera.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!