Foto: Porsche

Porsche Cayenne Turbo GT officiell – 640 hästar!

Porsche visar upp den nya toppversionen i Cayenne-utbudet. Turbo GT har redan satt rekord på Nürburgring och har en V8 med 640 hästkrafter.

För drygt en vecka sedan dök det upp ett pressmeddelande om en mystisk Cayenne-version som satt varvrekord längs Nürburgrings nordslinga. Med en tid på 7:38,925 är den snabbast runt ringen i kategorin ”suv, offroad, skåpbil och pickup”. Nu får vi veta vad den lätt kamouflerade bilen egentligen är.
Porsche Cayenne Turbo GT placerar sig över den tidigare toppmodellen i utbudet, Cayenne Turbo. Motorn är i grunden densamma fyraliters V8 men i Turbo GT-utförande levererar den hela 640 hästar, 471 kW, och 850 newtonmeter. 90 hästar och 80 newtonmeter mer än vanliga Turbo-versionen. Tack vare effektökningen klarar den 0-100 km/h på 3,3 sekunder vilket är 0,6 snabbare än Turbo och faktiskt 0,1 snabbare än nya 911 GT3, men så har Turbo GT också 130 hästkrafter mer effekt. För att uppnå den högre effekten har man uppgraderat bland annat vevaxel, kolvar, vevstakar, turbo, bränsle- och insugssytem och intercooler.

1 av 6 Foto: Victor Jon Goico / Porsche
2 av 6 Foto: Victor Jon Goico / Porsche
3 av 6 Foto: Victor Jon Goico / Porsche
4 av 6 Foto: Victor Jon Goico / Porsche
5 av 6 Foto: Victor Jon Goico / Porsche
6 av 6 Foto: Victor Jon Goico / Porsche

Det ligger dock mer än bara högre effekt till grund för Turbo GT. Grunden är en Cayenne Coupé även om just Coupé i detta fall har trillat bort från modellbeteckningen. Porsche har bland annat sett över chassit, gett den 17 millimeter lägre markfrigång, bredare framhjul och ökat den negativa cambern med 0,45 grader för att ge en bättre kontaktyta.
22-tumsfälgarna är unika för Turbo GT och de kläs med Pirelli P Zero Corsa-däck. Innanför fälgarna sitter kolfiberkeramiska skivor, PCCB, som är standard. Turbo GT har även bakaxelstyrning, 15 procent styvare fjädring och ny konfigurering av det aktiva antikrängningssystemet. Något som enligt Porsche ska ge bättre väghållning och stabilitet i kurvor med en mer exakt instyrning.
Växellådan är en åttaväxlad Tiptronic S automatlåda, fördelningslådan har försetts med extra vattenkylning och sportavgassystem där den bakre delen är tillverkat av titan kommer som standard.

1 av 3 Foto: Victor Jon Goico / Porsche
2 av 3 Foto: Victor Jon Goico / Porsche
3 av 3 Foto: Victor Jon Goico / Porsche

Invändigt är det strikt fyra sittplatser som gäller och interiören domineras av alcantara och skinn. Exteriört syns flera koldiferdetaljer som bland annat taket, takspoilern och diffusorn. Den utfällbara spoilern i nederkant av bakrutan har växt till sig med 25 millimeter jämfört med Turbo-versionen och tillsammans ska de öka marktrycket med upp till 40 kg vid toppfarten som är höjd till 300 km/h.
Nya Cayenne Turbo GT säljs nu och har ett startpris på 2 060 000 kronor samt snittförbrukning på 1,41 l/mil och 319 gram koldioxid per kilometer.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!