Erik Wedberg med Porsche Cayman GTS

Porsche Cayman GTS och Boxster GTS – tre snabba från provkörningen

Porsche Boxster och Cayman går numera att få i det heta GTS-utförandet som bland annat innebär 15 hästkrafter extra. Erik Wedberg har åkt till Mallorca för att ta reda på om det här är de bästa Porscharna just nu.

Hej Erik, du låter lite uppjagad.

– Ja, det är väl klart. Jag kör ju världens bästa bil. Det känns i alla fall så just nu när jag sitter i Cayman GTS med manuell växellåda. I går körde jag Boxster GTS med PDK-låda och den passar bra om man vill bättra på solbrännan men om det är bilkörningen som är viktigast så är det Cayman GTS som gäller, helst med den helt underbart exakta och lättspakade manuella lådan.

 Vad innebär GTS-uppgraderingen?

 – Först och främst att bilarna får 15 hästkrafter mer, Boxster GTS har 330 och Cayman GTS 340. GTS-modellerna har också en massa utrustning som standard, till exempel Sport Chrono-paketet och PASM – den adaptiva fjädringen. Man får också lite annorlunda utseende på sin bil. Frontspoilern har nya luftintag och strålkastare och baklampor har svart botten.

 Det låter dyrt!?

– Boxster GTS kostar 698 000 kronor, 98 000 upp från Boxster S och Cayman GTS börjar på 731 000 kronor, att jämföra med 635 000 för Cayman S. Man kan verkligen fråga sig om GTS-utförandet är värt pengarna men jag är beredd att skriva under på att det här är de bästa Porscharna just nu, oavsett prisklass.

Mer om de hetaste Porscharna just nu kan du läsa om i Teknikens Värld nummer 12/2014 som utkommer 22 maj och som du får i förtid om du klickar HÄR.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr