091130-porsche-litiumjonbatteri

Porsche erbjuder batteribantning

För den riktiga racingentusiasten är inga kilon för svåra eller dyra att banta bort. Det vet förstås Porsche och erbjuder nu de som köper en 911 GT3, 911 GT3 RS eller Boxster Spyder att byta standardbatteriet mot ett lättare litiumjonbatteri.

 Litiumjonbatterier nämns oftast i hybridsammanhang då det pratas om moderna drivlinor understödda av de moderna och effektiva batterierna. Även om det ryktas titt som tätt om att Porsche ska släppa en hybriddriven sportbil så har det ännu inte hänt. Nu blir de dock först med att erbjuda litiumjonbatterier i stället för vanliga blybatterier i sina bilar. Det handlar om värstingmodellerna 911 GT3, 911 GT3 RS och Boxster Spyder – alla kan de utrustas med ett lättare batterialternativ.

För 1 904 euro kan Porsche-köparna få med ett litiumjonbatteri. Det vanliga standardbatteriet sitter dock kvar. Litiumjonbatteriet levereras separat så att ägaren sedan kan byta mellan batterierna. Anledningen är att litiumjonbatteriet endast fungerar i temperaturer mellan 0 och 32 grader. Den riktiga Porsche-entusiasten lär dock inte byta så ofta, fördelarna med det modernare batteriet är många. Först och främst väger det sex kilo, vilket gör det ungefär tio kilo lättare än standardbatteriet. Det är lika långt och brett som standardbatteriet, men sju centimeter lägre. Dessutom ska det klara fler laddningar, det laddar inte ur lika snabbt och det ska även ha en längre livslängd totalt sett.

Den som inte hade vett att utrusta sin Porsche med litiumjonbatteri vid inköp kan få det eftermonterat till en kostnad av 2 499 euro, dock endast ovan till ovan nämnda modeller.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!