London är en av världens största städer och säte för många storbanker och stora företag med många högavlönade anställda. Där det finns rika människor finns det generellt sett en del Porschar också. Det här är Porsche naturligtvis väl medvetna om och det är med största säkerhet anledningen till varför de kallar de höjda avgifterna ”orättvisa”.
Londons borgmästare Ken Livingstones förslag innebär att det skulle kosta drygt 300 kronor per dag att köra bil genom Londons innerstad, till skillnad från idag då det kostar drygt 100 kronor. Höjningen skulle bara omfatta bilar som släpper ut mer än 225 gram koldioxid per kilometer. Bilar som spottar ut mindre än 120 gram CO2/km undantas helt.
Porsche hävdar att förslaget är helt orimligt och att de höga avgifterna är helt oproportionerliga i förhållande till hur mycket utsläppen sänks. Andy Goss på Porsches brittiska avdelning säger att höjningen är helt och hållet orättvis. Han menar att tusentals bilägare kommer att drabbas hårt av en avgift som inte har någon positiv verkan på miljön, vilket även Ken Livingstone inser, åtminstone i inledningsskedet.
Varje dag åker 33 000 bilar som släpper ut mer än 225 gram CO2/km genom Londons avgiftszon. Om den siffran håller i sig även efter att avgiften höjts, uppgår intäkterna till drygt 10 miljoner kronor per dag.
Ken Livingstone avfärdar Porsches utspel som en pr-kupp och kallar det en attack mot alla Londonbor.
– Ingen har tillåtelse att slänga sina sopor på gatan och Porsche borde inte få dumpa sina bensinslukande bilar på Londonbor som inte vill ha dem, säger Ken Livingstone till Reuters.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.