080606-jd-power-porsche

Porsche har bäst kvalitet – igen

För tredje året i rad toppar Porsche J.D. Powers årliga kvalitetsundersökning i USA. En annan tysk som har gjort bra ifrån sig är Audi, som står för den största förbättringen – från 26:e till tionde plats.

Nu är det återigen dags att redovisa resultaten av den kanske mest erkända kvalitetsundersökningen i världen. Det fullständiga namnet på undersökningen lyder J.D. Power and Associates 2008 Initial Quality Study (IQS). Men även om biltillverkarna själva gör en stor sak av att de placerar sig bra i undersökningen, framförs det viss kritik mot att undersökningen bara grundas på de problem som dyker upp under de första 90 dagarna efter att bilen har levererats. För tredje året i rad är det alltså Porsches bilar som har haft de minst problemtyngda första 90 dagarna i livet.

Inte nog med att Porsche försvarar förstaplatsen från förra året, de har även drygat ut gapet ned till tvåan Infiniti. Porsche 911 är den bil på hela marknaden som har minst antal problem, endast 67 fel per 100 bilar. Efter Lexus på tredjeplatsen följer Mercedes som har gjort en ordentlig resa till årets fjärdeplacering från den pinsamma 25:e placeringen för två år sedan. Något överraskande kniper Toyota och Mercury femte- och sjätteplatsen, vilket visar att det inte bara är dyra premiumbilar som gör bra ifrån sig i kvalitetsundersökningar. Den svenska stoltheten försvaras dåligt av Saab och Volvo. Ingen av dem klarar av att ta sig över genomsnittet på 118 fel per 100 bilar. Bättre gick det däremot för Audi som tog sig från en katastrofal 26:e plats förra året, till en respektabel tiondeplats i årets undersökning. Därmed står Audi för den största uppryckningen i årets undersökning.

Det gick även bra för de asiatiska bilarna, bland vilka Honda kan känna sig stoltast med tre delsegrar av 18 möjliga. Honda var det märke som tog hem flest delsegrar av alla.

Bortsett från att undersökningen endast fokuserar på de första 90 dagarna efter leveransen är det viktigt att poängtera att skillnaden mellan det bästa och det sämsta märket inte är anmärkningsvärt stor. Hela branschen har förbättrat sig med sex procent mot föregående år och till och med jumboplacerade Jeep anses få ett godkänt resultat med 167 rapporterade fel per 100 bilar. Dessutom är de inrapporterade felen av ganska obetydlig karaktär. Det handlar främst om för hög bränsleförbrukning och vindbrus i kupén. Men det är även vanligt med bilägare som stör sig på att stereon och gps-navigatorn är svåra att hantera och att röststyrningen inte hör vad de säger.

Läs mer

Läs hela undersökningen från J.D. Power

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!