Ansiktslyftningen av den nuvarande generationen 911 är nästan färdig. 911 Carrera och Carrera S visade för ett par veckor sedan och i går var det dags för Carrera 4 och Carrera 4S. 911 turbo och Cabriolet förväntas bli presenterade framåt hösten. Även om ansiktslyftningen har innefattat en del kosmetiska uppstramningar är det Porsches tekniker som har haft mest att stå i. Mycket fokus har lagts på tekniska förbättringar för att öka kraften i motorerna och samtidigt göra dem snålare. Direktinsprutning och en nyutvecklad dubbelkopplingslåda hör till de största nyheterna. Nästa naturliga steg i utvecklingen mot snålare motorer är start-stopp-teknik. Men när det förs på tal säger Porsche-älskarna bestämt nej.
Start-stopp-teknik är ett enkelt och relativt effektivt sätt att minska förbrukningen och utsläppen. Grundprincipen är att motorn helt enkelt stängs av när den inte behöver gå på tomgång vid till exempel ett rödljus. Motorn startas sedan automatiskt när det är dags att åka igen. På så sätt kan man spara dyra droppar bränsle utan att behöva offra någon prestanda.
Men enligt Porsches egna undersökningar är kunderna inte alls intresserade av start-stopp-teknik. Porsche ser ett problem i detta då det börjar bli ont om fler sätt att sänka boxermotorernas förbrukning och utsläpp. Den mindre och lättare Boxster kanske kan gå att pressa ned till 180 gram koldioxid per kilometer, men att få någon 911 Carrera att släppa ut mindre än 200 g/km anses vara näst intill omöjligt om man inte får använda start-stopp-teknik, rapporterar brittiska CAR Magazine. Därmed ligger Porsche fortfarande långt ifrån de föreslagna EU-reglerna om 120 g/km år 2012.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.