Porsche Macan

Porsche Macan officiell – bilder och fakta

Nu presenteras bilen som ska upprepa Cayenne-succén – Porsche Macan. Med en liten och sportig suv baserad på Audi Q5 hoppas Porsche kunna locka både gamla och nya kunder.

I dag går startskottet för såväl bilsalongen i Los Angeles som dess motsvarighet i Tokyo och det innebär bland annat att vi får veta allt om Porsche Macan – den sedan länge beryktade och spionfotograferade suven.

Macan delar vissa grundläggande chassikonstruktioner med Audi Q5 men jämfört med Audin är Porschen längre, lägre och har bredare spårvidd. Dessutom ska den byggas i Porsches fabrik i Leipzig, helt särskild från Audi-produktionen.

Med den nya suven, som blir klart mindre än Cayenne, går Porsche en delikat balansgång. Man vill dels locka nya kunder, till exempel barnfamiljer som köper sin första Porsche, dels redan inbitna Porsche-entusiaster som vill prova något nytt. De främsta rivalerna blir Audi Q5, Range Rover Evoque och BMW X3. Trots att Macan presenteras som en lillebror till Cayenne är den alltså ingen liten bil, den mäter 470 centimeter på längden, 192 på bredden och den väger hela 1 865 kilo.

Vid lanseringen finns de tre modellalternativen Macan S, Macan S Diesel och Macan Turbo tillgängliga. S-modellen har en dubbelturboladdad 3,0-liters V6-motor som ger 340 hästkrafter och 460 newtonmeter. Den permanenta fyrhjulsdriften kommer inte från Audi utan är egenutvecklad av Porsche för ett mer bakhjulsdrivet beteende. Om det skulle knipa kan ändå 100 procent av kraften gå till framhjulen. 0-100 km/h går på 5,4 sekunder men minskar till 5,2 om bilen är utrustad med Sport Chrono-paket. Toppfarten är 254 km/h och förbrukningen uppges till mellan 0,87 och 0,90 l/mil. Koldioxidutsläppen hamnar därmed mellan 204-212 g/km.

Macan Turbo drivs av en 3,6-liters V6 med dubbelturbo som ger 400 hästkrafter och 550 newtonmeter. Den får Macan att sprinta 0-100 km/h på 4,8 sekunder (4,6 med Sport Chrono) och nå 266 km/h som mest. Förbrukningen hamnar på 0,89–0,92 l/mil och utsläppen på 208–216 g/km.

Det mest ekonomiska alternativet är Macan S Diesel vars turboladdade treliterssexa inte ska dra mer än 0,61–0,63 l/mil och släppa ut 159–164 g/km. 0-100 km/h klaras ändå på snabba 6,3 sekunder (6,1 med Sport Chrono) och toppfarten är 230 km/h.

Alla motorer fås med sjuväxlad PDK-låda.

De tre motorerna vid lansering kommer senare att kompletteras med mindre och billigare alternativ. Under 2015 planeras en turbomatad fyrcylindrig 2,0-litersmotor med 280 hästkrafter för Macan (utan S) och dessutom en fyrcylindrig tvålitersdiesel till Macan Diesel (utan S).

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr