081122-porsche-panamera

Porsche Panamera – äntligen här!

Det var meningen att de första bilderna på helt nya Porsche Panamera skulle släppas på måndagsmorgonen. Men som vanligt var det någon som bröt mot dessa regler. Tack vare det kunde vi redan i helgen få veta hur Panamera ser ut och vad den går för – äntligen!

Det började med att holländska AutoTelegraaf bröt mot avtalet med Porsche och släppte en första bild och information om nya Porsche Panamera. Men holländarna skyller på att tyska Auto Motor und Sport var de som bröt mot embargot. Vilket som, nu är bilen – antagligen årets mest spionplåtade – äntligen officiell!

Denna första ”fyrdörrarscoupé” från Porsche, som enligt dem själva följer 911:ans omtyckta designfilosofi, är ingen liten sak. Den mäter 4,97 meter på längden. För att det ska bli lättare att greppa längden kan vi jämföra med Volvo V70 II som är 15 centimeter kortare. På bredden är Panamera 1,93 bred och från topp till tå mäter den 1,42 meter. Mellan hjulaxlarna är avståndet 2,92 meter. Dessa mått tyder på att bilen blir ganska rymlig. Jämfört med konkurrenten Mercedes CLS är den större på alla ledder (inklusive hjulbasen) bortsett från höjden där den är centimetern lägre. Någon viktuppgift finns inte att ta del av just nu, men räkna med cirka två ton.

Trots storleken är det bara att glömma fem personer i bilen eftersom det endast finns fyra separata stolar, elektriskt justerbara på alla platser. Däremot lovar Porsche av bagageutrymmet är rymligt, speciellt då ”baksätet” är fällbart. På den punkten har 911 och Boxster/Cayman inget att sätta emot.

På utsidan ser bilen möjligtvis klumpig ut i vissas ögon, speciellt bakpartiet. Men luftmotståndet bilen genererar är inte stort. cW-koefficienten ligger på låga 0,29. Bak på Turbo-modellen finns, som sig bör, en vinge. Den håller sig för det mesta gömd på svenska vägar, men vid hastigheter över 120 km/h fälls den automatiskt upp. Vingens bredd säg också kunna justeras.

Att åka mjukt och säkert i Panamera är nog inga problem. Bilen är försedd med elektronisk luftfjädring för bästa komfort och över bakaxeln sitter en diffbroms som tillåter lite hårdare och kontrollerade kurvtagningar.

Motorerna är direktinsprutade bensinare, i alla fall till en början. Om det senare kommer en diesel eller inte är fortfarande ovisst, men det känns ganska troligt eftersom Cayenne kommer med oljebrännare under huven i februari.

Instegsmodellen kommer kort och gott att heta Panamera. Den är försedd med en V6-motor på 3,6 liter och 300 hästkrafter. Därefter kommer Panamera S med 400 hästkrafter plockade ur en 4,8 liter stor V8. Samma motor, dock med dubbla turboaggregat monterade, används till Panamera Turbo där effekten estimeras till runt 500 hästkrafter. Det bör få den tunga bilen att röra på sig rätt bra.

Kraften från motorn skickas via en sexväxlad manuell låda, alternativt dubbelkopplingslådan PDK, ut till bakhjulen eller alla fyra beroende på vad man som köpare väljer. Turbo-modellen har som standard drivning på alla fyra hjulen.

En V6-motor i kombination med elmotor som tillsammans levererar runt 350 hästkrafter kommer i ett senare skede. Mer information om Panamera Hybrid blir det till våren.

Porsche har enligt uppgifter plöjt ner cirka en miljard euro i Panamera-projektet de senaste fyra åren. Ofattbara summor.

Bilen ska byggas parallellt med Cayenne i fabriken i Leipzig där de första färdiga bilarna rullar av bandet mot slutet av sommaren nästa år då även försäljningen sätter igång.

Porsche planerar att bygga 20 000 bilar årligen, men om efterfrågan ökar finns det möjligheter att producera upp till 50 000 Panamera om året. En siffra som utgör över hälften av alla de bilar som Porsche producerade under räkenskapsåret 2007/2008. De 20 000 bilarna delas lika mellan de tre marknaderna Asien, Europa och USA.

Till en början kommer enbart Panamera S och Panamera Turbo att produceras och säljas. Lite senare drar produktionen av vanliga Panamera igång och ytterligare lite senare kommer hybridversionen.

Vad säger du? Blir Panamera en hit eller en flopp?

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!