I Leipzig slutmonteras redan suven Porsche Cayenne. De nästan färdigmonterade karosserierna levereras från Bratislava, där även systerbilen VW Touareg byggs.
Karossen till Panamera ska byggas och målas i Hannover i Volkswagens Transporter-fabrik.
Att Panameran byggs i samnarbete med Volkswagen ska ses mot bakgrunden att Porsche sedan förra året är delägare i Volkswagen. Dessutom finns utöver syskonen Touareg och Cayenne en rad tidigare gemensama bilprojekt, däribland VW Porsche 914/916, Porsche 924 och inte att förglömma - "Bubblan".
Panameran kommer att skapa 500-600 arbetstillfällen I Leipzig och 500 i Hannover. Investeringarna lär ligga på omkring en miljard Euro - motsvarande 9,3 miljarder kronor.
Panameran ska säljas from år 2009. Fyradörrarsbilen har motorn fram och bak- eller fyrhjulsdrift. Motorn är en V8 alternativt den V10 som sitter i den nyligen nedlagda Carrera GT.
Plats finns för 4 passagerare, och även om bilen får en coupé-liknande siluett, liksom konkurrenten Mercedes CLS, får den en baklucka som räcker upp till taket.
Prislappan börjar vid 75,000 Euro – motsvarande ca 700,000 svenska kronor.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.