090629-porsche-panamera

Porsche Panamera – direktrapport från provkörningen

Porsche Panamera – denna bil som väckt så mycket känslor hos er läsare redan innan den lanserats. Testchef Hans Hedberg befinner sig just nu i Bayern och har nyss avverkat de första milen i Porsches nya lyxlimpa.

Guten Morgen, Hanz! Wie gehts?

 – Jo tack, bra. Kom till ett mulet München i går söndag och har hunnit med att köra både Porsche Panamera S och Panamera Turbo, båda med Porsche DoppelKupplungsgetriebe (PDK, dubbelkopplingslåda, reds anm). I dag väntar Panamera S med manuell låda och fyrhjulsdrivna 4S.

Hur känns den nya stora Porschen?

– Överraskande tajt, upplevelsen är mer som en stor 911 än en krympt Cayenne. Bilen är 497 centimeter lång och 193 centimeter bred, men V8-motor på 4,8 liter och 400 hästkrafter i S- och 4S-modellerna samt 500 hästkrafter i Turbo gör att Panamera flyttar på sig rejält kvickt.

Det har snackats en hel del om Panameras utseende. Hur är den i verkligheten?

– Tja, designen kräver tid. Det stora bakpartiet ser svullet ut men Porsche-folket har noga studerat marknaden och funnit ett koncept som ingen annan tillverkare erbjuder just nu – det är bra! Fronten är omisskännligt Porsche, men det verkar som om designteamet sneglat för mycket på 911 när de formgivit Panamera, linjerna stämmer inte överallt.

Favorit än så länge?

– Faktiskt den ”billigaste” Panamera S, med enbart bakhjulsdrift och lite lättare ger den mest Porsche-feeling. Turbo-modellen sätter sig på baken innan den sätter fart, sugmotorerna arbetar mer jämnt och det är lättare att finna rytmen i körningen.

Största överraskningen?

– Att alla ombord njuter av färden! De två sittplatserna bak är likvärdiga med stolarna fram och åkupplevelsen är total. Sällan har det varit så kul att åka baksäte, Panamera är som en fyrsitsig bergochdalbana.

När kommer Porsche Panamera till Sverige?

– I slutet av augusti levereras de första vagnarna. Priset för bakhjulsdrivna Panamera S blir cirka 1 125 000 kronor. Tillägget för fyrhjulsdrivna 4S blir cirka 120 000-130 000 kronor och Turbo får en prislapp på 1,6 miljoner kronor. Panamera 4S beräknas bli storsäljaren i Sverige.

Danke und guten Nacht får jag väl säga?!

– Jo, eftersom du ringer mig klockan två på natten passar det bäst. Guten Nacht!

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!