Porsche Panamera facelift 2014

Porsche Panamera facelift officiell – laddhybrid och längre hjulbas

Som vi misstänkte i går vid läckandet av bilderna och första officiella informationen är nu nya, uppdaterade Porsche Panamera officiell. Största nyheten består i Panamera S E-Hybrid, en prestandafylld laddhybrid. För långväxta bjuds det på axelavstånd med extra centimetrar.

Porsche kallar Panamera årsmodell 2014 för nya Panamera, andra generationen. Men ärligt talat är det inget annat än en uppdatering halvvägs in i modellens livscykel även om de tekniska nyheterna är stora.

 Porsche Panamera, denna så hett omdiskuterade bil, hade världspremiär på bilsalongen i Shanghai 2009. Nu, fyra år senare, är det dags att återigen äntra scenen i Shanghai för att visa upp alla justeringar och nyheter som ska få Panamera att hålla ut i ytterligare fyra år, eller till och med längre.

 Utseendemässigt är skillnaderna mot tidigare inte gigantiska, snarare tvärtom. Man har arbetat om fronten med större luftintag och strålkastarna är nya. LED-strålkastare finns mot tillägg, bi-xenon är standard.

 Bak på Panamera à la årsmodell 2014 ser man en bredare bakruta som medfört att även den infällda bakvingen, de modeller som nu har en sådan, har breddats. Stötfångaren har gjorts om och bakljusen har ny layout på insatserna. Bakluckan har också ändrats en aning och den kromlist som tidigare löpte horisontell mellan Porsche-emblemet och modellbeteckningen är borta.

 Porsche har helt klart inte lagt krutet på utsidan. I stället har man lagt det på vad som finns under skalet, det vill säga drivlinorna, samt på utförandet med lång hjulbas.

 Panamera kommer från och med nu att finnas i ett långt utförande med förlängd hjulbas. Med 15 extra centimeter mellan hjulaxlarna blir utrymmet i baksätet förmodligen i limousineklass samtidigt som åkkomforten höjs. Förlängd hjulbas erbjuds i versionerna Panamera 4S Executive och Panamera Turbo Executive.

 Drivlinorna är justerade på en lång rad punkter. Mest iögonfallande är helt klart laddhybridversionen Panamera S E-Hybrid. Världens första laddhybrid i lyxbilsklassen kallar Porsche den. Men då har Porsche glömt Fisker Karma som var långt tidigare, men vars produktion är nedlagd för tillfället samtidigt som andra problem hopat sig.

 I Panamera S E-Hybrid är V6-motorn hopkopplad med en elmotor på 95 hästkrafter, det vill säga mer än dubbelt så mycket än de 47 hästkrafter som elmotorn i utgående Panamera S Hybrid levererar.

 Enligt NEDC-körcykeln, som är gynnsam för laddhybrider, anges förbrukningen till 0,31 liter per mil. Det är 56 procent lägre än för utgående Panamera S Hybrids 0,71 liter per mil.

 0,31 liter per mil motsvarar 71 gram koldioxid per kilometer.

 Utsläppsfri körning, det vill säga framdrift med hjälp av enbart el, är möjligt i mellan 1,8 och 3,6 mil beroende på förhållanden. Toppfarten är vid eldrift begränsad till 135 km/h.

 Elmotorn får sin kraft från nyutvecklade litiumjonbatterier med en kapacitet på 9,4 kilowattimmar. Det kan jämföras med nickelmetallhydridbatterierna i Panamera S Hybrid som har en kapacitet på 1,7 kilowattimmar.

 Att ladda upp tomma batterier tar 2,5 timmar om man gör det via ett högspänningsuttag. Under fyra timmar ska det ta om man gör det via ett vanligt eluttag som man har i hemmet.

 Totalt bjuder Porsche Panamera S E-Hybrid på 416 hästkrafter (400 i Panamera S Hybrid) vilket räcker för att skicka iväg bilen 0-100 km/h på 5,5 sekunder, en dryg halvsekund snabbare än Panamera S Hybrid. Toppfarten är 270 km/h.

 Panamera S och 4S har skippat V8-maskinen på 4,8 liter för att i stället dra nytta av kraften från en dubbelturboförsedd V6 på 3,0 liter. Maskinen levererar 420 hästkrafter och 520 newtonmeter vilket kan jämföras med V8:ans 400 hästkrafter och 500 newtonmeter. På pluskontot finns också sänkt förbrukning med upp till 18 procent.

 Den som ändå vill ha V8:an på 4,8 liter kan fortfarande välja den i Panamera GTS och Panamera Turbo, men då är det effektuttag på 440 respektive 520 hästkrafter som gäller.

 Panamera Diesel bjuder i dag på 250 hästkrafter plockade ur en treliters V6-motor. Tidigt nästa år ersätts denna av en som ger 300 hästkrafer.

 Panamera Turbo S finns också schemalagd för den som inte nöjer sig med 520 hästkrafter. Även den lanseras under nästa år.

 Alla Panamera-modeller bortsett från Panamera Diesel och Panamera S E-Hybrid är utrustade med Porsches sjustegade dubbelkopplingslåda PDK. Panamera Diesel och Panamera S E-Hybrid har i stället åttastegade automatlådan Tiptronic S.

 Andra nyheter hos Panamera från och med modellår 2014 är uppdaterad multifunktionsratt, automatisk baklucka (lite oklart var Porsche menar med detta), uppgraderad adaptiv farthållare med autobroms som i största möjliga mån undviker kollisioner, kamerabaserad vägskyltsigenkänning och filbytesvarnare (vingelvarnare).

 Marknadslansering av nya, uppdaterade Porsche Panamera är det i juli i år. Billigast är Panamera Diesel medan Panamera Turbo Executive med lång hjulbas är ungefär dubbelt så dyr.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!