Porsche Panamera GTS

Porsche Panamera GTS – Gran Turismo Sport

Porsche Panamera finns numera i nio olika modellversioner eftersom den klassiska sportbilstillverkaren nu presenterar 430 hästar starka Panamera GTS som innehåller det mesta du kan tänka dig i en bil från Zuffenhausen.

Porsche Panamera, Porsche Panamera 4, Porsche Panamera S, Porsche Panamera 4S, Porsche Panamera S Hybrid, Porsche Panamera Turbo, Porsche Panamera Turbo S och Porsche Panamera Diesel.

 Åtta olika Panamera-modeller har Porsche hittills kunnat visa upp. Men en modellserie från Porsche är inte komplett förrän en GTS-version har äntrat scenen. Därför gör Porsche just det, låter Panamera GTS äntra scenen.

 

GTS är inget nytt påfund hos Porsche, inte alls. GTS, som hos Porsche står för Gran Turismo Sport, har hängt med ända sedan 1963 års Porsche 904 Carrera GTS som du ser på bild här till höger.

 Utöver Panamera GTS finns i dag också 911 Carrera GTS och 911 Carrera 4 GTS samt tidigare, innan nya generationen Cayenne dök upp, fanns även en Cayenne GTS.

 För Panameras del innebär tilläggsbeteckningen GTS att bilen utrustas med det mesta man kan tänka sig för en rolig upplevelse bakom ratten. Porsche själva kallar Panamera GTS för den sportigaste Panameran, trots att den effektmässigt ligger 70 respektive 120 hästkrafter bakom Panamera Turbo och Turbo S.

 Den 4,8 liter stora V8-motorn i Panamera GTS har fått effekten uppskruvad med 30 extra hästkrafter jämfört med hur den ser ut när den sitter i Panamera S och 4S. Toppeffekten nås vid 6700 r/min. Maxvridet har ökat från 500 till 520 newtonmeter och nås vid 3500 r/min.

 Precis som syskonmodellen 4S har GTS-versionen fyrhjulsdrift. Allhjulsdrivningen tillsammans med den sjuväxlade dubbelkopplingslådan PDK (som kan växlas via paddlar på ratten) gör att den stora GT-vagnen på 1920 kilo skjuter iväg från stillastående till 100 km/h på 4,5 sekunder och toppar 288 km/h. Det är 0,3 sekunder snabbare och sex kilometer högre toppfart än vad Panamera 4S mäktar med. Jämförelsen är gjort då båda bilarna utrustade med Sport Chrono-paketet.

 Dock slår Panamera GTS inte Panamera 4S när det kommer till förbrukningen. Där är det i stället näst intill dött lopp. 1,09 liter per mil jämfört med 1,08. Man kan utrusta GTS-versionen (och så klart också 4S) med lågfriktionsdäck vilket sänker förbrukningen till 1,07 liter per mil vilket motsvarar 251 gram koldioxid per kilometer.

 Men det är inte bara motorn som karaktäriserar Porsche Panamera GTS. Utseendemässigt har modellen detaljer som den är ensam om samtidigt som den är sänkt med tio millimeter. Bilen är dessutom utrustad med luftfjädring, vars inställning är extra tillspetsad, Porsches justerbara och aktiva stötdämpare PASM, sportavgassystem för mer distinkt motorljud samt större bromsar hämtade från Panamera Turbo. Skivorna mäter 390 millimeter fram och greppas av ok med sex kolvar medan de där bak är 350 millimeter i diameter och greppas av ok med fyra kolvar. Självklart är det ventilerat som gäller runt om.

 För extra stabilitet och trygghet vid hårdkörning på banan har GTS standardmonterade spacers där bak vilket ökar spårvidden med tio millimeter. 19-tumsfälgar är standard, nio tum breda fram och tio tum breda bak. Dessa är skodda med 255 millimeter breda framdäck med 45-profil och 285 millimeter breda bakdäck med 40-profil.

 Interiört bjuder Panamera GTS på sportstolar, sportratt från SportDesign och speciell GTS-läderklädsel där vissa ytor är klädda i alcantara.

 I morgon, 18 november när bilsalongen i Los Angeles öppnar, är det världspremiär för Porsche Panamera GTS. Säljstart är det i februari 2012 men någon svensk prislapp kan vi inte serva er läsare med. I stället får ni hålla er till godo med det tyska priset som ligger på motsvarande 1065000 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!