Porsche Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo officiella

Porsche breddar Panamera-utbudet med vad de själva kallar för två extra sportiga versioner. Det handlar om två bilar med var sin V8 på 460 hästkrafter samt extra av lite av varje.

Porsche Panamera, som numera finns i två olika karossutföranden, utökas med en femte modellversion – GTS. Den ska fungera som ett sportigare alternativ än Panamera 4 och Panamera 4 E-Hybrid men utan att störa de kvickaste modellversionerna Panamera Turbo och Panamera Turbo S E-Hybrid.

I Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo utgörs kraftkällan av en 4,0-liters turbomatad V8. Maskinen levererar 460 hästkrafter och 620 newtonmeter, 20 respektive 100 mer än i föregångaren. Porsches åttaväxlade PDK-dubbelkopplingslåda står för krafttransmissionen till de fyra hjulen.

0-100 km/h går på, oavsett om det är ”halvkombin” eller ”kombin”, 4,1 sekunder och toppfarten ligger på 292 km/h. Det kan jämföras med Panamera 4 som gör samma sprint på 5,5 sekunder (5,3 med Launch Control) och Panamera Turbo som tar 3,8 sekunder på sig (3,6 med Launch Control). Snabbast i Panamera-gänget är dock Turbo S E-Hybrid som bara behöver 3,4 sekunder för att nå 100 km/h, men så har den ju också en V8 och en elmotor som pressar upp instegspriset till närmare 1,9 miljoner kronor.

Panamera GTS uppges förbruka 1,03 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar 235 gram koldioxid per kilometer. Motsvarande siffror för Panamera GTS Sport Turismo är 1,06 liter per mil och 242 gram.

I sann Porsche GTS-anda handlar det inte bara om kraftfulla motorer som ska ge snabba sprinter rakt fram. GTS-varianterna av Panamera och Panamera Sport Turismo har sportchassin som är sänkta med tio millimeter, adaptiv luftfjädring med trekammarsteknik, specialinställt Porsche Active Suspension Management-system (PASM) och grova bromsar (390 millimeter fram och 365 millimeter bak). Sport Chrono-paketet är standardmonterat, likaså 20-tumshjul, Alcantara-detaljer på insidan (bland annat ratten), växelpaddlar och Connect Plus. Som tillval finns bland annat bakhjulsstyrning för ännu lättare manövrering av bilen.

En stor nyhet som GTS-modellerna bär på är head up-display. Denna projicerar en bild framför föraren och visar relevant information som föraren själv väljer.

Både Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo (som i princip heter Panamera Gran Turismo Sport Sport Turismo om man nu skulle få för sig att läsa ut hela GTS-förkortningen) går att beställa från och med i dag. Panamera GTS kostar från 1 375 000 kronor och Panamera GTS Sport Turismo från 1 405 000 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!