090405-porsche-panamera

Porsche Panamera lockar till en riktig tur

PeO Kjellström var i Tyskland för några veckor sedan. Anledningen till besöket i Europas folkrikaste land var ett baksäte - i nya snabbglidaren Porsche Panamera.

Vi sitter bak i en 4S, den snälla versionen. V8 på 4,8 liter, 400 hk och 500 Nm i vrid. Baserad på motorn från Cayenne GTS.

0-100 km/h tar 4,8 sekunder med Sport Chrono Plus som tillval. När hastighetsmätarnålen visar 282 km/h tar det stopp.

Ganska identiskt med en av konkurrenterna, Maserati Quattroporte GT S. Italienarna uppger 5,1 sekunder till 100 km/h och toppfarten 285 km/h. Men GT S har en motor på 440 hk. Borde den inte vara snabbare?

Nej, eftersom Porsche använt så mycket lättviktsmaterial för att få ner vikten på Panamera. Av bilens vikt på 1 770 kilo är 22 procent aluminium, två procent magnesium och en procent plast. Resterande är stål av olika kvaliteter. Turbo(dubbla)-versionen blir förstås tyngre men ingen version kommer att bli någon två tons klump. Osäkert dock med diesel och hybridversioner som är på gång.

Låg vikt är bra även för bränslekonsumtionen. I kombination med andra hjälpmedel såsom start/stopp teknik (första gången med en automatlåda som PDK trots allt är) lättrullande däck, helt plant underrede och satsning på att få motor och växellåda att rulla med så låg friktion som möjligt har Porsche lyckats bra. Instegsmodellen Panamera S kräver 1,08 liter milen vid blandad körning men då ska du förstås inte vara det minsta sportig bakom ratt och pedaler.

För att vara en så stor, och även om den är lätt i segmentet, ganska tung bil rör sig Panamera förvånansvärt vigt i kurvorna. Okej, det understyr lite här och där, och karossen rullar lite. Men, det är imponerande likväl.

Panamera går att förse med alla aktiva hjälpmedel en förare kan tänka sig. Det mesta går att justera som man önskar ha det helt enkelt och då pratar jag inte förarstol utan styrning, gasrespons, markfrigång och så vidare. Vi reder ut det noggrannare vid vår provkörning i sommar.

På tal om justering. Vi ligger bakom en annan Panamera och på denna dyker plötsligt bakvingen upp. Ingen världssensation men det är det att bakvingen ändrar position allt efter fartvind. Den kan justera sig i tre, fem eller 14 graders vinkel. På turboversionen kan vingen till och med bli bredare!

Jag får bara tre varv runt banan i mitt baksäte. Jag konstaterar att varje säte har egen luftkonditionering och att bilens ”sound”, som Porsche säger sig ha lagt ned så mycket tid på, låter ganska likt – Cayenne GTS! Inget fel med det.

Plötsligt stannar Kai Bremsat på testbanan. Showtime!

Han trycker i ”Sport-knappen” och sätter foten på bromspedalen. Sedan trycker han gaspedalen i botten och varvräknarnålen fladdrar runt 6 000 r/min.

Swosch! Vi flyger iväg och har efter knappt fem sekunder 100 km/h på mätaren. Panamera har alltså launch-control.

I motsats till exempelvis BMW M5/M6 klarar Panamera att göra upprepade starter med launch-control utan nedkylning.

Inte för att det är någon vits med det, egentligen, men jag ville att ni skulle veta.

 

Läs hela "provkörningen" av Porsche Panamera i Teknikens Värld nummer 9/2009, ute i butikerna den 9 april.

ModellS4STurbo
MotorV8V8V8 dubbelturbo
DrivningBakFyraFyra
Effekt (hk)400400500
Vrid (Nm)500500700
0-100 km/h (s)*5,24,84,0
Toppfart (km/h)283282303
Förbrukning (l/mil)**1,081,111,22
CO2 g/km253260286
*Accelerationstiden gäller med Sports Chrono Plus. Utan ökar tiden med 0,2 sek i samtliga fall. ** Bränsleåtgång (liter per mil) och CO2 är med PDK-låda.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!