Porsche Panameras märkliga rötter

Porsche Panamera generation två har nyligen presenterats men rötterna går längre tillbaka än 2009 då modellen debuterade. Och den har betydligt märkligare proportioner än du tror…

Att nå fler än sportbilsentusiasten har länge varit Porsche mål. Modeller som 914 och 924 från 1960- och 70-talen skulle attrahera en ny målgrupp med tunnare läder men på sikt ville man även nå de med behov av fyra dörrar och ett dugligt baksäte. Först i modern tid, med Panamera och suvarna Macan och Cayenne, har man lyckats. Men man har gjort fler försök.

Modell 928 kom 1977 och må ha ratats av sportbilsfantaster men erbjöd en komfort som få för nya kunder. Prototypen 928 H50 från 1987 hade ett förlängt chassi och bakdörrar i halvformat, liknande vi har sett under senare tid hos Mini och Mazda.

Sportbilar i kombisnitt, som 928 H5, kallas Shooting Brake och det är en illa bevarad hemlighet, tack vare våra spionfotografer, att nya Panamera kommer att komma i det utförandet.

928 H5, med en passform som vi knappast förknippar med Porsche, kördes 5 000 timmar innan man gav upp projektet. Vagnen rullades undan för att rullas fram offentligt först 2012 under Pebble Beach Concours d'Elegance.

Nästa försök lät inte vänta på sig. Arbetet med 989, på huvudbilden till denna artikel, startade redan året efter. Den, och flera andra prototyper beskådade vår reporter Linus Pröjtz på Porschemuseet i Stuttgart. Här är hans egna ord om bilen:

Även om det är svårt att tro i dag, då Porsche ångar på och säljer fler bilar än någonsin, fanns det en tid då det inte gick fullt lika bra. Då legenden kring 911 inte lös lika självsäkert starkt och då framtidstron inte var fullt lika grundmurad. Dessutom en tid då företaget gick knackigt ekonomiskt. Då gör 989-projektet entré hos utvecklingsavdelningen, en fyradörrars fyrsitsig sportsedan. Alltså en förfader till Panamera. Projektet tog sin början 1988 och planen var att senast 1995 skulle bilen nå marknaden. Men så blev det aldrig. Porsche klarade inte att hålla kostnaderna nere varpå försäljningsmålen skrevs ner. Till slut la man ner projektet i januari 1991 och ska man gå på proportionerna hos prototypen gjorde de nog rätt…

Vill du läsa mer om utställningen ovan? Kolla då in Teknikens Värld nummer 24/2015. Eller ännu bättre, vill du följa med oss och titta på bilen i verkligheten? Häng då med oss på vår resa i november där vi besöker Mercedes Museum och Porsche Museum!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!