110326-porsche superbil

Porsche planerar ny supersportbil med mittmotor

Porsche har planer på att bräda de båda italienarna Ferrari och Lamborghini genom att bygga en ny supersportbil enligt klassiskt recept. Med andra ord en supersportbil med motorn mittmonterad.

Porsche 911 är förmodligen världens mest kända sportbil, eller supersportbil om man ser till modellversioner som Turbo, GT2 och GT3 RS. Tjusningen med 911 är svansmotorn, det vill säga motorn placerad längst bak bakom bakaxeln. Men svansmotor har sina nackdelar, något som var tydligare förr då bilar med den motorplaceringen kunde vara lite förrädiska att handskas med. En äkta sportbil eller supersportbil ska enligt många därför ha motorn placerad i mitten, det vill säga strax framför bakaxeln.

Porsche hade fram tills för bara några år sedan en äkta supersportbil med mittmotorkonfiguration, nämligen Carrera GT. Den var en verklig utmanare till de bästa från Italien. Med V10 på 612 hästkrafter och tjänstevikt på under 1,4 ton gick den som ett spjut. Den var då Porsches snabbaste modell med en toppfart på 330 km/h och acceleration 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Tyvärr byggdes endast drygt 1 200 exemplar av bilen under cirka två års tid. 2006 gick den i graven.

Brittiska Autocar, som ofta sitter på väldigt trovärdiga uppgifter, berättar att Porsche har långt gångna planer på att bygga en ny supersportbil med motorn placerad i mitten. En bil som ska gå i direkt clinch med Ferrari 458 Italia, Lamborghini Gallardo LP 560-4 och McLaren MP4-12C.

Då tänker du kanske på förra årets Porsche 918 Spyder som det är bestämt ska gå i produktion. Visst, 918 Spyder är en supersportbil och den har motorn placerad framför bakaxeln. Men den är en specialmodell som ska byggas i endast 918 exemplar och som är extremt dyr – 7,5 miljoner kronor (läs mer om det här). Dessutom är den väldigt speciell då den har två elmotorer, en vid vardera hjulaxel.

Den nya bil som Autocar berättar att Porsche planerar ska varken vara limiterad till antalet eller väldigt högt prissatt. Den ska i stället ingå som en helt ”vanlig” modell i modellprogrammet, pris- och prestandamässigt positionerad över 911. 

Uppgifterna från Autocar bekräftas av Porsche-chefen Mathias Müllers uttalande:

– Vi tittar på att utöka modellprogrammet. Vi har en idé om att göra en mittmotormodell. Vi tänker oss över 911 men under 918 Spyder. Vi har idéer om form och design, något som vi kommer att fortsätta utveckla de kommande månaderna. Vi kommer även att granska den ekonomiska biten för att sedan komma fram till ett beslut, sa han i en intervju nyligen.

Obekräftade uppgifter säger att Porsches nya supersportbil tekniskt sett kan bli en blandning av både 911 och Boxster/Cayman. Läckt information inifrån Porsches slutna väggar i Zuffenhausen menar att hela frontpartiet från 911, inklusive hjulupphängning, kan bli aktuellt. Likaså kan bakpartiet komma att bli snarlikt det som sitter i Boxster/Cayman men att det måste anpassas för en större mittmonterad motor samt transmission.

Supersportbilen Porsche planerar blir både längre och bredare än en 911. Exempelvis var Carrera GT cirka två decimeter längre och en decimeter bredare än vad en 911 är.

Vad gäller motorn måste det till en riktig best om 458 Italia och Gallardo ska känna sig hotade. Ferrarin har en V8 på 570 hästkrafter, en siffra som även Lamborghinin har i sitt vassaste utförande Superleggera, dock plockade ur en V10.

Porsche skulle kunna kontra med sin boxersexa på 3,6 liter som i 911 GT2 RS ger hela 620 hästkrafter med hjälp av två turboaggregat. Ett annat alternativ vore att ta V8-motorn på 3,4 liter som sitter i Le Mans-bilen RS Spyder. Det är samma motor, åtminstone i grunden, som sitter i 918 Spyder och som levererar någonstans runt 550 hästkrafter.

Den som gottar sig åt att Porsche har långt gångna planer på att bygga en ny mittmotoriserad supersportbil kan inte börja gnida händerna riktigt än. Börja i stället med att hålla tummarna för att ledningen hos ägaren Volkswagen håller med Porsche om att utöka modellprogrammet. Ger VW-ledningen grönt ljus, ja då är det nog inte mycket som hindrar Porsche från att ta upp kampen med de båda italienska fullbloden och många andra.

Bilen på bilden ovan är ingenting annat än en Porsche Carrera GT.  

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!