Porsche Sport Turismo

Porsche Sport Turismo – kombi-Panamera med laddhybriddrift

Så här kan en framtida sportbil från Porsche se ut. En kombi helt enkelt. Men det är under skalet det mest intressanta finns. Här visar Porsche upp e-hybrid – nästa generations drivsystem.

Porsche har i dag redan två hybrider i sitt modellprogram – Cayenne S Hybrid och Panamera S Hybrid. Drivlinorna i dessa båda bilar har man nu förädlat och gjort till laddhybridvariant och döpt systemet till e-hybrid.

 Kvar finns den kompressormatade treliterssexan på 333 hästkrafter. Den är alltså orörd. Elmotorn har däremot fått dubbelt effektuttag, 95 hästkrafter i stället för 47. Tillsammans handlar det om ungefär 416 hästkrafter som skjuter iväg Porsche Sport Turismo från 0-100 km/h på under sex sekunder. Men det är inte det väsentliga.

 Det mest iögonfallande är att denna bil går att ladda även när den inte rullar. På cirka 2,5 timme kan man via en laddstolpe ladda upp litiumjonbatterierna (placerade under bagageutrymmets golv som är transparent och upplyst) med lagringskapacitet på 9,4 kilowattimmar. Det ger en maximal räckvidd på tre mil vid enbart körning på el (maxfart vid el: 130 km/h). Och det är ju elkörningen som är utgångspunkten för Sport Turismo. Men tryck en gång på knappen på ratten och bilens bakhjul förfogar över alla kusar, inklusive förbränningsmotorns.

 Enligt europeiska körcykeln för blandad körning ska konceptbilen Panamera Sport Turismo nöja sig med 0,35 liter bensin per mil vilket motsvarar knappt 82 gram koldioxid per kilometer.

 Exteriört är det i stort sett en Panamera i kombiutförande som vi tittar på. 4,95 meter lång, 1,99 meter bred, 1,4 meter med lång hjulbas och korta överhäng. Även om det är en konceptbil säger Porsche att det är en vision över hur det kan komma att se ut i modellprogrammet i framtiden. Panamera som sagt, men där finns även stänk av nya 911 på bilen. Se exempelvis bakljusen som är väldigt snarlika 911:ans. Dessa är så klart av LED-typ, liksom de avancerade strålkastarna fram. Positionsljus och blinkers finner man i två C-formade skapelser i frontspoilerns yttre luftintag.

 Ytterbackspeglar saknas. I stället är två kameror monterade i luftutsläppen på framskärmarnas bakkant. Det kamerorna fångar upp syns på en display inne i bilen.

 De 21 tum stora hjulen utmärks av dubbelekrade fälgar som blottar giftigt gröna bromsok i färgen Acid Green.

 Inredningen i Porsche PanameraSport Turismo är klart och tydligt Panamera-inspirerad men med en stor nypa framtid. Instrumentklustret och mittkonsolen utgörs av tryckkänsliga displayer där man kan styra allt som rör bilen och övervaka hur hybridsystemet arbetar. Här finns även möjlighet att koppla in så kallade smarta telefoner.

 Du undrar säkert om man startar bilen med en nyckel eller ett vred till vänster om ratten, som på alla andra Porsche-modeller? Nej, i stället lägger man fingret på en liten tryckplatta så startas bilen. Men så klart är denna tryckkänsliga yta placerad till vänster om ratten. Något annat vore otänkbart.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!